Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2021-01-16, 11:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Svårare / mer komplicerat med Charter än egenkomponerad resa ?!

Det beror på, skulle jag vilja säga. I början åkte vi bara charter, eftersom det var det vi kände till. Har ju åkt charter runt om i Europa sedan jag var 14 ...
Det som fick oss att tänka om var dels att vårt favorithotell Regina i Pigadia ett år inte fanns kvar att boka via Apollo, dels att vi hade börjat tänka på att stanna längre än de tvåveckorsresor som charterbolagen erbjöd. Så då blev det några års bokning av enbart flygstol och ett telefonsamtal till tant Maritsa på Blue Sky. En sommar var jag nere ensam en vecka, innan fler familjemedlemmar kunde komma ner, (Resebrev 2011 "Ett sommarlov på Karpathos" )och jag gick upp till Regina för att hälsa på. Popi visade mig hur de hade renoverat och tyckte att jag skulle höra av mig till dem nästa år, så skulle hon kunna ordna ett bra pris om vi ville stanna en längre tid.
Sedan dess bokar jag bara flygstolar - det brukar alltid gå att ordna fyraveckorsresor om man hör av sig i god tid - och mailar hotellet direkt.
Häromåret kunde vi dock inte åka dit, av olika skäl. (Vi hade inte möjlighet att boka innan alla plan var fulla, då det in i det sista var tal om att maken skulle opereras. I början av juni ringde hans läkare och sa att de sista proverna såg så bra ut att operationen inte var nödvändig.) Så då blev det att leta efter något med sista minutenbokning och valde Tilos, då jag länge hade velat se elefantmuseet. Då kändes det enklast med charter, så allting var ordnat med transfer först in till ett hotell på Rhodos där vi kunde vänta några timmar och äta lunch, sedan buss ner till Kamiros Skala för att fortsätta med båten över till Tilos. Mycket bekvämt att bara bli forslad. Och väldigt bra pris fick vi också.
Förra sommaren skulle vi ha deltagit vid en körfestival i Aiginion utanför Thessaloniki, så då blev det en hel del letande, planerande och bokande. Tänkte tillbringa litet mer tid i området än bara festivalens tre dagar, så det blev ett par dagar i Thessaloniki, tre dagar i Aiginion och resten av tiden i Skala Katerini. Det hade inte gått att hitta via något charterbolag. Sen kom ju Corona, så allt måste ställas in och bokas av ...
Men det jag vill säga med allt detta är att för mig är det inget "antingen - eller", utan båda sätten att boka resor har sina fördelar. Det handlar om vad man vill och vad som är möjligt just då.

Karin
som bokade flygstolarna i god tid före jul och igår kväll fick mail från Regina om att vi är mycket välkomna i juni!
Svara med citat