Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2020-11-02, 15:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT DEL 4. ZAKYNTHOS.

Vi var uppe tidigt, härligt att se Argostoli sakta vakna till liv. Den förbeställda taxin kom som planerat. Resan till den lilla hamnen Pesada kostade 15 € och tog ungefär en kvart. Bilfärjepråmen Angela väntade i hamn.

Resan över till Agios Nikolaos på Zakynthos var behaglig. Havet låg spegelblankt och temperaturen härlig. Nu gällde det att hitta någonstans att bo, inte bara det, vi måste bestämma oss för var på Zakynthos vi skulle bo. Lite brända av hur svårt det var att hitta rum på Ithaka och Kefalonia hade jag mejlat några pensionat i Porto Roma på Vasilikoshalvön, men de hade fullt. Men vi kände oss inte oroliga, det var bara att ta en buss eller taxi till Zakynthos stad och ta ett beslut där. Tänkte vi.

Någon buss gick dock inte. Jag frågade i en affär när bussen skulle gå och fick till svar att den skulle gå nästa dag. Så länge kunde vi naturligtvis inte vänta. I hamnen stod fyra-fem utflyktsbussar som lämnat av turister som skulle åka till stranden Shipwreck beach. Jag frågade busschaufförerna om vi kunde åka med dem till Zakynthos stad. Gick inte. De skulle stanna och invänta sina passagerare.

Taxi då? Fanns inga. Så jag ringde efter en taxi. Efter cirka tjugo minuter kom taxin. När chauffören frågade vart vi skulle visste vi inte vad vi skulle svara. Vi bad honom om råd. Zakynthos stad? Argassi? Vassilikos? Han föreslog Argassi. Där skulle vi säkert trivas. Så vi åkte till Argassi. Efter 40 minuter var vi framme och 40 € fattigare.

Vi satte oss utanför Hotel Castello Beach och åt ett äpple och diskuterade vem av oss som skulle leta rum. Trots den tidiga morgonen var det varmt som tusan. Jag hade rumsletandet i Argostoli i färskt minne och hade ingen lust att leta. Camilla tog på sig ansvaret och gick iväg. Efter bara en kvart kom hon nöjd tillbaka. Hon log med hela ansiktet och sa: - "Fixat! Inga problem. Jag fattar inte varför det tar så lång tid när du letar rum. Dricker du öl under tiden?"

Vi tog vår gigantiska packning och gick mot pensionatet. Folk stannade när de såg oss komma gående. Några skrattade. Det är nog inte så vanligt med öluffare i Argassi. Vårt rum är långt, man kan dansa långdans om man är på det humöret. Fin utsikt över havet och över Zakynthos stad. Pris per natt: 25 €. Billigast hittills.



På bilden ser ni utsikten från balkongen på rum 4 på Papadatos Studios i Argassi på Zakynthos. Betyg på utsikt: 3.

Fler bilder från denna mycket varma dag finns här.
Svara med citat