Visa ett inlägg
  #17  
Gammal 2008-03-19, 10:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chora -> Kartego?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Oavsett om du går från Chora eller hamnen så går du samma väg bortsett från sträckan Chora -> hamnen...!!?
Så här är det:

Om du följer beskrivningen i länken som jag skickade så går du en gammal åsnestig, men numer belagd väg, rakt söderut från Chora till byn Petousis (som ligger mellan bergstopparna) och därifrån på en åsnestig till byn Livadi och vidare ner till Kartego.

Ingen del av den vägen är densamma som om du i stället väljer att gå/köra/åka buss längs landsvägen från Chora till hamnbyn Karavostasis och därifrån gå/köra till campingen vid stranden Livadi och sedan gå stigen ner till Kartego.

Om du kör moppe kan du välja att från stranden Livadi köra till byn Livadi och då blir sista biten ner till Kartego densamma som i första alternativet.

Solklart eller hur

Om syftet är att få vandra mycket som möjligt, så finns det fler, längre alternativ också

Båtturen går runt ön om det inte blåser. Det gjorde det när vi åkte så jag vet inte vilka stopp den gör då. Blåser det så kör den söderut från hamnen, runt uddarna och längs hela södra kusten till stranden Ambeli, där man kan bada från båten i ca en halvtimme.

Sedan vänder den tillbaka, stannar vid stranden Livadaki (som är den som man kommer till om man följer vandringen som jag beskrivit tidigare). Även där kan man bada från båten i ca en halvtimme.

Tredje stoppet är för lunch som ingår i priset (små pajer, auberginebollar, sallad, tzatziki, bröd: jättegott!) vid en underbar liten vik som heter Aspropounta. Medan de gör i ordning maten kan man bada, det är ingen strand där, men om man inte är rädd för att kliva upp på klippor (som är "slemmiga" under vattnet) så kan man göra det. Där finns även ett par ställen där man kan hoppa/dyka i vattnet, men det hoppade jag över.

Nästa stopp är vid stranden Agios Nikolaos där man går iland på en brygga. Sista stopp är Katergo där de kör så nära så man kan gå ner i vattnet på landgången och gå in till stranden utan att bli blöt om man har korta shorts.

Båtturen är fantastisk för kustlinjen är väldigt majestätisk med uppemot 100 meter höga, raka klippväggar. Från sydligaste punkten, Diapori, till Angalibukten är det så i ca 7 km!

Om man inte vill gå i vattnet från båten så blir det inte många möjligheter till bad däremot, och det skulle i alla fall jag tycka vore tråkigt.
Svara med citat