Visa ett inlägg
  #111  
Gammal 2021-03-31, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 39. KRETA. MATALA.

Jag vaknade klockan 02.00 av vågornas brus. Trodde faktiskt att det var någon som ville in i huset. Då stängde jag balkongdörren, ljudet försvann och jag somnade om. Nästa vakning blev kring sex och då öppnade vi balkongdörren igen och njöt av ljudet från havet.

Camilla gick till bagaren och jag kokade massor med kaffe. Vi hann precis sätta oss på balkongen när solen började gå upp. Även här i Mirtos fick vi uppleva en enastående soluppgång. Fast lika fin som i Kato Zakros var den inte. Men lika stilla var det. Det enda vi såg var en gubbe som fiskade nere vid stranden. Vi satt länge och njöt av kaffe, utsikt och ett stilla hav. Vilken vacker morgon. Igen!

Efter frukost gick vi en runda i byn för att fotografera. Vi och några katter var de enda som var uppe. När vi skulle betala fanns det ingen att betala till, så vi la pengarna på köksbordet, och gick till bilen. Kändes lite konstigt att lägga pengar och åka, som om vi skulle smita från notan. Men det ordnade sig säkert, vi är ju på Kreta, tänkte vi.

Vårt mål för denna dag var Matala. Till en början höll vi oss till kusten. Stannade bland annat i byarna Tertza, Ano Viannos, Keratokambos och Tsoutssoura. Tertza var den by som föll oss mest på läppen, men alldeles för litet, även för oss som gillar småbyar. Dock var stranden fin. Ano Viannos var också en trevlig bekantskap.

Därefter bar det upp i bergen. Körde genom ett brutalt vackert landskap med triljoner olivträd. Passerade genom byn Pyrgos, försökte hitta vägen till Harakas men körde vilse hela tiden. Gav upp. Vidare genom Asimi och Agia Deka, där Gortys ligger. Lunchen intogsi Zaros. Vi åt färsk "trout" (forell) för första gången i Grekland.

Till sist kom vi så äntligen fram till Matala. Camilla parkerade bilen och jag gick ut och fotograferade. Vilken läcker plats. Fin strand och fina omgivningar. Nästan som i Indien. Eller Thailand. Förstår verkligen varför hippies var här på 1960-talet, och en del musiker, som Joni Mitchell och Cat Stevens.

Vi letade rum längs en gata där det fanns hur många pensionat som helst. Vi frågade på Fantastic Rooms. Rummen var inte lika fantastiska som namnet sa, och utsikten var allt annat än sevärd. Däremot var priset "fantastic": 15 € natten. Taget!



På bilden ser ni utsikt från rum nummer 15 på Fantastic Rooms i Matala på Kreta. Betyg på utsikt: 2.

Fler bilder från denna dag i paradiset finns här.
Svara med citat