Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2006-07-23, 20:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Peloponnesos och Kythera i oktober

Været her på Peloponnes i oktober er normalt bra i forhold til årstiden (Vel iallfall gjelder det Nafplio... ).
I fjor var jeg for eksempel på stranden med jevne mellomrom i hele oktober, og i følge folk herfra er det vanlig. Det kan selvsagt komme regn, det vil si man må være forberedt på en regnskur, det kan også være forholdsvis kaldt, dere kan m.a.o. være uheldige, men det kan dere på Kreta også. Jeg var en uke på Kreta f.o.m. første september (!) ett år, og frøs mer eller mindre hele tiden. Jeg vet egentlig ikke om Kreta har bedre vær enn Peloponnes på tross av sin sørligere plassering, i følge værmeldingene er det jevnt over nokså likt. Og her i Nafplio er det som regel varmere enn de fleste steder, fordi byen ligger så beskyttet... (Jeg vet jeg alltid skryter av Nafplio, men dette er faktisk sant )
Skal dere oppi fjellandsbyene er det naturligvis kaldere, men det samme gjelder Kreta.

Dere trenger heller ikke være redde for å møte stengte dører. Tavernaer og bosteder på Peloponnes er normalt åpne hele året. Årsaken er at mange athenere og andre grekere ferierer her mer eller mindre hele året, mens det er lite chartertrafikk. Unntaket kan være typiske turistbyer som Tolo. Romutleiere har vi ikke her, men i oktober er det ikke noe problem å finne rom, med unntak av tiden rundt 28. oktober.

Summa summarum vil jeg påstå at dere får omlag samme vær som på Kreta, kanskje bedre, og at Peloponnes er et sted som lever godt også utenom turistsesongen.

Så bare kom...
Svara med citat