Visa ett inlägg
  #59  
Gammal 2021-06-04, 16:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Det finns 5 sätt att bära munskydd.

Under hakan
På hakan
Över hakan och munnen
Över hakan, munnen och näsan
På handleden
Sen finns det ett 6:e också. Att ha munskyddet i fickan.

Jag är vaccinerad sedan en månad tillbaka, men av hänsyn till grekerna vill jag följa dom regler som Grekland har, så när jag promenerar så använder jag munskyddet som man ska använda det. Men när jag pratar med någon får jag medge att jag drar ner skyddet en aning. Nu sitter jag ofta taverna och då hamnar munskyddet i fickan.



Katterna på taverna Mythos behöver inte använda munskydd.

Idag var jag på Apoteket för att rådfråga mannen det om man ska göra ett självtest när man åker färja mellan öar. Jag åker ju vidare till Naxos om fyra dagar. Det var självtesterna som gjorde att jag ville begränsa båtluffningen till bara två öar.
Han kunde knappast någon engelska, men när jag sa "selftest" lyste han upp och plockade fram en kartong. Sedan skrev han ut ett dokument från skrivaren. Som tur är var den både på grekiska och engelska. Och som tur var skulle man även skriva in sin faders och moders namn förutom resultatet av självtestet. Testet ska göras 24 timmar innan färjeturen.
Det har ju även ryktats om att man inte behöver göra dessa självtester, för det står så på Blue Star Ferries hemsida. Men jag tycker att jag bör göra detta.



Jag har gjort en katastrofal miss i min planering. Snusen kommer inte att räcka för hela resan! Nu är det sån tur att Lena (Naxoss) och hennes karl kommer till Naxos på söndag och hon har lovat att medbringa tre stycken dosor. Då kändes planeringen bättre!




Här sitter jag under min korkek, nej snarare Bougainvillea och Oleander och bara njuter en stund varje eftermiddag. Det är "min" trädgård på Porto Katapola.

Birgitta
Svara med citat