Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2019-04-01, 10:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Restips mottages tacksamt

Jag skulle också rekommendera Kreta.
Till exempel att bo i Nea Chora, cirka 1 1/2 km från Chania och en flygplats med taxi/bussavstånd.

I Nea Chora finns hotell med pool, t ex Hotel Christina. Till den fina stranden kan man gå ut och ta ett morgondopp tillsammans med andra morgonpigga. Att lägga sig på rygg i vattnet och titta på strandens palmer är en underbar upplevelse. Egentligen behöver man inte tillgång till pool.Strandpromenaden är nyrenoverad. Troligen har man fått tillbaks den blå flaggan,vilket betyder utmärkelsen att man har bra vattenkvalitet, säkerhet, miljömedvetenhet och service.

Bra tavernor tycker jag det är i Nea Chora, men eftersom det är så kort bit in till Chania kan man testa tavernor även i stan. Men jag varnar för att det är ett myller av folk i stan under juli månad. Men gör gärna besök i Chania.

Jag rekommenderar även att hyra bil ett par-tre dar och utforska Kretas många mindre byar. Man vet aldrig vad man kan få uppleva, men jag lovar er att det blir en positiv upplevelse! Jag vurmar för Paleochora, rakt söderut över bergen. Man kan även besöka vingårdar och små, lokala ölbryggerier om man har tillgång till bil. Undvik att besöka turistställen som Agia Marina, Kata Stalos och Platanias om ni önskar lugn och ro.

Som Netwolf skriver är Kreta som ett eget land. Vilket innebär att det finns massor med pärlor! Även om man åker i högsäsong.

Birgitta
(som egentligen skulle ha varit i Paleochora nu. Men det kom en diabetesdiagnos emellan)
Svara med citat