Visa ett inlägg
  #41  
Gammal 2014-11-28, 10:23
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Att ta seden dit man kommer är ju alltid ett bra förhållningssätt, men seder och normer ändras ju över tiden, även i Grekland. Jag tillhör dem som helst badar naken, och gör det på alla platser där detta är accepterat/tillåtet men självklart inte på platser där det inte är okej.

Första gången jag reste runt i Kykladerna (typ 1990) började vi resan med några dagar på Naxos, där vi hittade stränder för oss nakenbadare. Nästa ö vi valde var Koufonissi, där vi möttes av en gigantisk skylt i hamnen, med instruktioner på minst 12 språk om att nakenbad var förbjudet på hela ön. Okej, tänkte vi, här gäller andra normer och självklart ska vi följa dem.

Dagen efter var det dags att vandra till stränderna bortom bebyggelsen, och där möttes vi av i princip enbart nakna badare, mestadels greker! Så, vilken norm ska en följa? Då jag är mån om att inte stöta mig med lokalbefolkningen har jag genom åren pratat mycket med lokala vänner och bekanta om hur folk på ön/öarna ställer sig till nakenbadande. De har då berättat om att de flesta av dem också badar nakna när det passar sig, och att det handlar om att välja tid och plats som passar - precis som i Sverige!

En sak som har förvånat mig är när turister som väljer att besöka stränder där nakenbadande absolut är norm och tillåtet blir upprörda över att folk är nakna där. Jag tänker att det handlar om att också där ta seden dit man kommer, eller välja en annan strand om nakenheten stör. De högljutt klagande turister som jag har stött på genom åren har alla varit skandinaver.

På Koufonissi har förbudskylten för länge sen plockats ner, och idag (precis som 1990) gäller sunt förnuft när det kommer till nakenbadande på öns stränder - påklätt inom synhåll från bebyggelse och religösa byggnader, naket för de som önskar vid de mer avlägsna delarna av ön.
Våga
Svara med citat