Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2018-08-06, 20:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Man gör inte många knop...

...i den här värmen. I år har tydligen hela nordeuropa fått del av den värme som vi tar för given här, med åtföljande torka. Katastrofala eldsvådor har sänkt stämningen i hög grad, illa, illa.

Jag vägrar annars att läsa de där listorna på hotande katastrofer som publiceras här och där. I förrgår var det ebola i Kongo och igår vulkanutbrott av otrolig storlek, i vår närhet, Kos, Nisyros, Santorini.

Skulle man räkna ihop allt som är farligt kröp man väl under sängen med en snuttefilt eller kanske med en burk med Valium.

Vädret har dock vänt, ihop med solhöjden och vinrankornas grönska, det är på väg utför vare sig vi gillar det eller ej...jag har tydlig måttstock där: när vi kan äta vindruvorna med nöje, utan hiskeliga grimaser, då har vi passerat den varmaste tiden.

Vad ni där uppe i norr har för jämförelse vet jag inte, men en jämtlänning skrev att han fick nagelspräck vid morgonpromenaden...då är det kallt...

Nu börjar alltså den vidunderliga medelhavseftersommaren som räcker in i oktober om vi har tur. Efter storhelgen den 15 augusti blir det dessutom lugnt och fint när atenborna , australiengrekerna och amerikagrekerna åker iväg.

Och värmen finns fortfarande, men dels har vi blivit vana, dels är det en mildare sort.
Svara med citat