Ämne: Det brinner!
Visa ett inlägg
  #20  
Gammal 2018-07-28, 16:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det brinner!

Några dagar har gått men vi är fortfarande skakade av dessa förfärliga händelser. Nu börjar diskussionerna om orsaker och skuld och försummelser att ta över , och jag har en del att berätta.

Det brann på många ställen, och sommarbränder är inte ovanliga här. De brukar dock sällan få så oerhörda konsekvenser i fråga om dödssiffror och förstörd egendom.

Detta direkt framför kameror och vittnen, så dokumenterad har nog ingen eldsvåda blivit tidigare.

Beroende på politiskt hemvist har man både kritiserat och godtagit regeringens redogörelse för åtgärderna och vad som nu förväntas göras på olika områden.

Ekonomisk hjälp till de drabbade är utlovad, konkreta euro. Stora hjälpsändningar med mat och annat till första hjälp organiseras och har fått storartad uppslutning.

Men! Men! Men!

Var det anlagda bränder? Man har hittat material som tyder på det på många ställen, professionell sådan. Man har videofilmat brinnande elkablar. Finns det andra funderingar om hur det startade, jag orkar inte läsa allt..?...hur förloppet gick i den enorma vinden ser vi alla på varenda TV-utsändning, varje tidningssida, på alla datorer.

Området som heter Mati lite norr om Rafina, det som drabbades hårdats, är ett typiskt svartbyggeområde, som har vuxit fram under kanske femtio år. Idag i Ethnos fanns statistik över hur otroligt många hus och tomter som inte har haft bygglov, och även de som hade sånt har gjort tillbyggnader okontrollerat.

Vägarna har inte varit planerade för evakuering. Småvägar med stängd ände. Bebyggelse ända till stranden, eller stängsel. Andra märkligheter som jag bara inte orkar rapa upp.

Lätt att häpnas över denna låt-gå-vi-betalar-om dom- kommer-på-oss-mentalitet, men den är långt ifrån begränsad till Matiområdet.

Vi som ÄNDÅ älskar Grekland suckar djupt. Vi inbillar oss att NU måste väl statens maskineri se till att landet kartläggs ordentligt, en sån enorm grej håller på att ske, och det måste gå att sätta fart på den. Någon gång måste ansvar kunna läggas på ämbetsmän som inte sköter sina uppdrag. Någon gång måste mutor kallas mutor.

Jag är jätteglad att jag inte har någon tomt eller hus . Vi har varit på väg några gånger, men lyckligtvis hejdat oss...
Svara med citat