Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2019-07-07, 13:45
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Dyrt på Mykonos!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
På 70-talet kallades Mykonos för "bögö". Nej, det är inte jag som hittade på uttrycket, så missförstå inte! Mykonos betraktades som "The Point" för gaykulturen. Och naturligtvis naturiststränderna Paradise och Super Paradise. Hur som helst, jag var där med min dåvarande flickvän 1978 och kan bekräfta det, och jag har även njutit av Paradise och Super Paradise. Däremot var prisnivån helt normala, helt i höjd med vad vi betalade på de andra öarna vi besökte då: Tinos, Andros och Santorini.
Mykonos är fortfarande känd för att vara en bögö. Vissa hotell och vissa uteställen har också riktat in sig på denna del av turismen. Det är också tillåtet med nakenbad på många stränder. Mykonos har alltid varit tillåtande och open-minded, de äldre Mykonos borna har sett allt och lyfter inte på ögonbrynen. Det är det många tycker om med Mykonos också, att där finns en känsla av acceptans och att alla får vara olika.

Så det finns många sidor av Mykonos. Man får tycka vad man vill om dessa sidor, men jag tycker det är synd när så många svenskar åker dit och uppenbarligen inte vet nånting om Mykonos. Jag antar att det enda resebolagen skriver i sin beskrivning är att det är "den där lugna ön med pelikanerna"... Mykonos har också en nämnvärd historia då framgångsrika greker började resa dit redan på 50-talet och många modetrender skapades där till exempel. Jag hörde för några år sedan att de börjat med charter från Sverige, min första tanke var bara "vilket misstag". Skandinaver utgör bara en bråkdel av Mykonos turism, och de jag sett när jag är där ser helt malplacerade ut. De förväntade sig något annat. Problemet är inte ön Mykonos, Problemet är bristen på information som svenskar har om Mykonos. Vad kan man göra åt det här? Känns som att det faktiskt bara är jag som lagt märke till det här problemet. När det gäller andra nationaliteter i Europa som kommer till Mykonos, typ italienare, fransmän, så är Mykonos känt för dem och de vet vad de får när de åker dit. Men inte med svenskar. Jag tycker dels synd om dem, men samtidigt kan jag tycka att de är lite naiva, då de förväntar sig i princip samma koncept på alla grekiska öar, och alltid tycks tro att det är den skandinaviska turismen som står i centrum.
Svara med citat