Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2008-03-16, 15:33
jopos avatar
jopo jopo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 20
Standard Sv: Preveza - hur tar man sig dit i oktober?

Citat:
Ursprungligen postat av Nicka Visa inlägg
I praktiken är man definitivt ute i gråzonen om man t ex hyr en svenskflaggad båt. Blir man stoppad av "Port Police" så skall de kräva att få se giltiga charterpapper eller internationellt ägarbevis på båten.
[...]

Mitt råd till alla er Kalimeror som vill hyra en segelbåt: Se till att den Ni hyr av har sin verksamhet i ett grekiskt bolag.

Nicka
Jag har blivit jagad av Port Police en gång för att vi inte hade checkat in hos dem (Spetses) Efter min morgonpromendad berättade resten av besättningen något upphetsat att polisen varit där och att vi måste gå dit och registrera oss. Först trodde jag att de skämtade, men när tysken i båten brevid gick iland iklädd sina finaste leopardmönstrade minimala badbyxor och båtens pärm med skeppspapper förstod jag att de menade allvar.

Väl hos polisen kopierade de vår besättningslista, stämplade väl valda dokument, frågade om vår nästa hamn, räknade på avgiften,skrev ett kvitto, läddrade lite till innan vi fick betala 1€ eller så. Avgiften kan knappast ha täckt hanteringskostnaden...

Efter den gången har besöken hos hamnpolisen varit en liten höjdpunkt. Avigfterna är väldigt låga. I vissa hamnar betalar man dock avgiften direkt till någon på kajen.

Man kan tycka lite hur man vill om Grekernas laglydighet, men jag skulle inte vilja ha något otalt med den grekiska polisen, de kan vara nog så hårda. Så jag instämmer med Nicka, hyr av en seriös uthyrare. Ta gärna kontakten via en agent här hemma, det finns några att välja på.

/jopo

Senast redigerad av jopo den 2008-03-16 klockan 15:37.
Svara med citat