Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2022-05-26, 07:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 757
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Jag var nog ganska trött efter min resa "hem" till Amorgos, för jag har inte kommit upp före solnedgången och det vill inte säga lite. Men i morse gjorde jag det, så nu har mina traditioner återupprättats.

Jag har nu travat runt i Katapola, men ännu inte gått till Xilokeratidi, som finns på andra sidan bukten. Men det blir nog av idag. Den befarande temperaturhöjningen under veckan, hoppas jag inte blir av. Om jag går in på långtidsprognosen för Amorgos kommer det att bli högst 26 grader.

Allt är sig likt här förutom att det lilla konditoriet inte öppnat. Ganska skönt, då frestar den inte mig. Jag har även kunnat undvika Bageriet, som finns strax under mitt boende, där har dom många godsaker.

Jag äter frukost på taverna Mythos, min vana trogen. Dom känner mig sen förra året och vet vad jag vill ha. Hittills har jag bara ätit middag på The Corner, det ligger också intill mitt boende. Nikos har haft sin taverna i hela 32 år.

Jag har frågat både Nikos och min bekant på Mythos och dom säger att det är otroligt mycket turister på ön. Dom tror att det beror på det uppdämda behovet av att komma hit efter pandemin. Det är främst fransmän och tyskar, men jag har också hört några svenska röster.

Så ett litet tips för er som ska resa ner snart. Alla vet ju bekymret med säkerhetskontrollen på Arlanda. Jag kom från Umeå dagen innan jag skulle resa till Aten. På flygplatsen gick jag då till automaterna och fick där mitt bordingkort och min bagagetagg. Sedan gick jag till själva Norwegians incheckning och frågade om jag kunde lämna in min väska i bag drops. Det gick bra och jag slapp släpa väskan till mitt hotell. Morgonen därpå kunde jag gå direkt till säkerhetskontrollen och i fast track, som jag hade köpt till för 110 kronor var det ingen kö över huvud taget. Vilken tur jag hade då jag under gårdagen såg en låång kö även på fast track. Nu är det inte alla flygbolag som har fast track, men man kan kanske fråga Swedavia.

Nu kommer lite bilder:



På andra sidan bukten finns Xilokeratidi.




Bougainvillean på Grillhouse är alltid så fin!




Taverna Mythos.



The Corner.




Bageriet.



Oj, så gott!




Kiosken är fortfarande stängd.



Supermarket (som inte är så stor).




Den kända Ticket Office.

Birgitta
Svara med citat