Ämne: Rhodos v.17
Visa ett inlägg
  #72  
Gammal 2019-05-06, 20:39
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos v.17

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hemma i regn, kyla och hagel.
Här kommer en liten summering av våra intryckt av Rhodos så IRSA, håll för ögona 🙈


/ Kajja

Nej Kajja, kommer läsa med behållning ;-) Det är ju dina intryck av Rhodos du skrivit om.


OCH du/ni ska ha cred för att ni åkt dit o sett det med egna ögon, och bildat er en egen uppfattning av stan/ön.
Har hört folk som vägrar åka dit för att det är en "charter-ö", och att "det bara finns fulla ungdomar" där.


Håller med om att stan är "ruffig" o sliten. Skulle behöva en rejäl uppfräschning.
Jag som sett stan sedan 2008, en eller två ggr om året ser skillnader. Många affärer o hotell som slagits igen under åren. Den grekiska krisen syns verkligen där. Med stan menar jag den översta "trekanten" av ön, dvs. från den stora båthamnen på östsidan, och rakt över till rondellen med Diagoras-statyn på västsidan.
Det är ju där som turisterna dominerar. Men befinner man sig längre "ner" i stan så är det finare o grönare, där de bofasta bor, Rhodos stad är stor, bara i stan bor ungefär hälften av öns befolkning (80 000 är en siffra jag hört)
Det bästa med Rhodos stad är: Att man tar sig lätt ut med buss eller taxi till olika ställen om man vill.


Vi är sällan på de stora turist-stråken i gamla stan när vi är där, det är så mycket "tingel-tangel" o så många jobbiga Inkastare som drar i en o vill att man ska äta hos dom där. Håller oss runt om i gränderna istället.


Sen är resten av ön underbart fin, inkl. Lindos, trots att där är trångt o fullt av folk under högsäsongen.



Påsken:
Det var nog runt kyrkorna det mesta "hände" såg bilder från firandet i o utanför den stora kyrkan "Evangelisimo" nere i Mandraki.
Men Utanför hotellet där jag bodde kom det en procession på fredagskvällen med kors o blomsterprydd "ställning" (vet ej vad det heter) och präster o folk bakom som sjöng medans de gick runt.
Sen på söndagen grillades det get på hotellet jag alltid bor på, redan när vi kom på onsdagen så frågade hotell-ägaren om jag ville vara med o göra iordning o grilla geten ;-) Nja, han fick krydda o binda upp geten själv, men jag hjälpte till när vi kom tillbaka från gamla stan. Sen vid tre när geten var färdig, dukades det fram massor med mat som vi bjöds på, alla som ville ha och som bodde där.
Jättekul att få vara med om detta, det känns som att man tillhör familjen när man bott där så många ggr nu. T.o.m. 23-årige sonen som studerar i Thessaloniki var hemma under påsken, han kom fram o gav kindpussar och frågade hur det stod till...


Rhodos sett genom mina ögon / Irene
Svara med citat