Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2005-10-04, 20:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig!

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.
Amen.
Vill bra tillägga att så vitt jag kan bedöma finns det inga fotoproffs bland kalimeristerna (möjligen med undantag av ett ingift uv-dito och då menar jag inte inkfish som visserligen borde hålla kameran stadigt med så många armar, utan någon helt annan ) men ett helt gäng mer eller mindre kunniga amatörfotografer, som tar en massa dåliga bilder, flera bra och någon ensaka gång någon riktigt bra
Svara med citat