Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2005-10-04, 13:54
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Min åsikt:
# Byta format: det står väll i tävlingsreglerna att bilden skall vara i jpg-format...?
# Minska filstorleken är väll ingen manipulering av bilden ur BILDmässig synvinkel...?
# Beskära - här skulle jag vilja kalla det för att efterbearbeta en bild, men det bör även beaktas vad det är man beskär bort och vilket syfte beskäringen har. Det finns en klassisk "beskäringsbild" inom svensk foto. Bilden föreställer kungen Gustav V (har jag för mig) som av den beskurna bilden att döma gör "Hitlerhälsningen" men på orginalbilden ser man att kungen har kastat iväg ett Bouléklot, därav den höjda armen...
# Justera ljus, kontrast, mättnad - kan eventuellt användas för att göra en bild mera "dramatisk" och därmed ett starkare intryck på betraktaren...
# Öka/minska skärpan - borde väll inte ha så stor inverkan...?
# Ändra färg till svart/vitt - kan nog räknas in som en större manipulering av bilden om man inte har ursprungligen fotograferat bilden med kameran i svart/vitt läge - jmfr. med ett färgnegativ som har "fångat" bilden i färg och därefter framkallas i svart/vitt, slutprodukten är manipulerat jämfört med det ursprungliga motvet.
# Klistra in Stalin - håller med om det beror på vad han dricker ;-)
(Nä - det är ju klassisk bildmanupilation, gäller oxå om man tar bort någon från fotografier (det har ju använts flitigt av mästerfotograf Stalin))

Om man är tveksam till någon "manipulering" kan man ju kanske skicka både orginalbilden och den manipulerade bilden till Janne för bedömning????

//Åke
Svara med citat