Visa ett inlägg
  #45  
Gammal 2018-05-01, 19:33
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Resa till Samos, Leros, Lipsi och Agathonisi

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Fältjäntan; var på Agathonissi 2008 och upplevde de första flyktingströmmarna till ön.
Läs gärna mitt resebrev från september 2008.

Har läst ditt resebrev från 2008. Så fruktansvärt. Jag är så glad för att det var lugnt när vi var där.

Onsdag den 21.9.2016
Takdroppet slutade vid midnatt.
Sista frukosten på Agathonisi. Vi betalade våra frukostar till Jannis som kollade upp båttiderna åt oss. Lite förvirrande med olika tider, beroende på var man tittade. Enligt tjejen i biljettkontoret i hamnen skulle båten gå 12.30. På tidtabellen på kontoret stod det 13.15. På minimarketen satt ny tidtabell uppe fr o m 21.9, där var det 12.40. När vi kom ner till hamnen och köpte biljetterna var avgångstiden ändrad till 13.00. Biljettkontoret förresten, den gamla kuren är ersatt med en ny, datoriserad som ligger precis vid ett kafé nere i hamnen. Strax före 13.00 ångade Nissos Kalymnos in och vi fick en lugn färd till Samos - ingen vind alls - soligt och varmt.

Det var med stor saknad vi lämnade Agathonisi. Jag hade varit lite tveksam över att vara 4 dagar på en ö där det inte fanns något speciellt att göra. Men det var med tårar i ögonen vi lämnade ön. Måste tillbaka! Kan inte förklara känslan, men vi kände båda två ett sådant lugn och en avkoppling, att man inte behövde göra något alls för att få tiden att gå. OK, vi gjorde ju flera utflykter, men det fanns ju inget annat att fördriva tiden med.

14.20 var vi framme på Samos och gick till vårt förbokade hotell Polyxeni på hamnpromenaden. Litet, enkelt rum med balkong mot bakgård. Packade upp det viktigaste och gick sen ut på sta´n för att få oss lite till livs. Hittade ett ställe - Daphnes - på en liten bakgata och åt en greksallad, gyros och varsin Mythos. Strosade runt lite och kollade i affärer innan vi gick tillbaka till hotellet för en liten whiskey och lite vila. Fick problem med AC:n på rummet och TV:n funkade inte heller, men fick hjälp snabbt och smidigt av hotellpersonal. TV:n var nyinstallerad och elsladden gick genom väggen in till rummet bredvid till en kontakt där. När gästerna där behövde eluttaget och drog ur kontakten slocknade vår TV. Hände två gånger. Lite lustigt, men vi var ju i Grekland. Nu tittar man väl inte så mycket på TV, men jag tycker det är intressant att försöka hänga med och förstå det lilla grekiska jag kan.

Gick ut vid niotiden och åt en mixed starter för två på Iridion (faktiskt samma som första kvällen upptäckte vi). Mycket gott och mättande. Varmt och skönt, men lite växlande molnighet.

Torsdag den 22.9.2016
Sov riktigt bra trots en massa ljud som vi inte var vana vid efter de små lugna öarna vi besökt. Min 70-årsdag!! Uppvaktades med fina guldörhängen av maken.

Vi tog bussen in till Samos stad. Traskade runt på hamnpromenaden och en bit upp i stan. Plötsligt blev det mulet och började regna. Satte oss på en servering vid torget för en lätt lunch. Det blev kyligare och molnen mörknade alltmer, så vi bestämde att ta bussen tillbaka klockan två. Nästa gick inte förrän fem och regnet öste ner, så det var inte läge aatt gå runt och se något mer.Lite synd, för det hade säkert varit mysigt att komma upp från hamnen med alla turistbutiker.

Det blev lite choppande i butiker i Pythagorion i stället, man måste ju ha Ouzo och Metaxa med sig hem. Nu sken solen igen!!

På kvällen gick vi till restaurang Faros igen för en god födelsedagsmiddag som smakade helt fantastiskt. Det hade blivit lite småkyligt så vi stannade till på baren i hörnet vid huvudgatan och tog varsin Irish Coffee. Det märktes att man började närma sig slutet på säsongen, för det var betydligt mindre folk ute än tre veckor tidigare när vi först kom dit.
Svara med citat