Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2006-07-21, 15:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Getingar och ormar

Från Förstasidan:

Citat:
...Vi kan ju börja med den "afrikanska getingen"...
Om du menar den stora klumpiga som flyger "framåtlutad" med benen hängande under sig, så känner jag den som Afrikansk Febergeting. Jag såg för många år sedan att Arne kallade den för "Turkisk geting", så kärt barn osv... Den är vanligt förekommande i mellersta och norra Afrika och även i Medelhavsländerna. Om det är exakt samma släkte vet jag dock inte, men de ser likadana ut. Möjligen är de något mindre i Grekland. Förhoppningsvis är de då också något mindre "giftiga".

Den har ett helt annat gift än den vanliga getingen och i Afrika ska man passa sig, för den kan orsaka kraftig feber i 2 - 3 dagar om man blir stungen. Och detta utan att man är överkänslig eller allergisk.

Men som väl är så är den inte aggresiv utan snarare tämligen loj och brukar flyga iväg om man viftar efter den. Jag tror att de flesta som blivit stungna av den har blivit det av misstag. Om man råkat sätta sig på den eller något liknande. Eller som att den flyger in under hjälmen...

Förlåt Janne, man ska inte skratta åt det hela, men lite roligt är det... Och det var ju tur också att du inte fick en allargireaktion.

Peter
Svara med citat