Visa ett inlägg
  #64  
Gammal 2016-11-23, 00:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Det har nu gått c:a två månader sedan vi kom hem från Leros och vår lite extra spännande och förlängda hemresa. Väldigt passande sammanfaller det med tidpunkten då vårt kära forum åter är i funktion, och dessutom har jag just nu fått avslutningen på prövningarna med våra försäkringar p g a våra speciella övningar vid hemresan (Se tidigare i tråden). Tycker därför att det kan passa bra att rapportera hur det slutade.

Vi har tre olika försäkringar som skulle kunna vara tillämpliga på dylika händelser och jag har nu fått vårt fall prövat i samtliga.

Dels har vi i vår vanliga hemförsäkring hos Folksam en reseförsäkring. Efter anmälan till den har jag fått beskedet att där inte finns något som täcker dylika skador.

Samma resultat fick jag i den tilläggsförsäkring, Resklar, till vår hemförsäkring som vi också har tecknat hos Folksam. Inte heller där finns något som täcker kostnader för sådana fall som vårt.

Den tredje försäkringen som jag prövade ärendet mot var vår reseförsäkring som vi har genom att ha betalt vår resa med Coop:s MedMera Mer-kort. Det är en försäkring som finns hos If. Och se där, där fanns faktiskt en paragraf som medgav ersättning med schablonbelopp enligt tabell för förseningar beroende på antalet timmar som förseningen innebar. I vårt fall fick vi maxbeloppet 1500 kronor per person, jämte ersättning för matinköp för 299 kr hos Coop i samband med hemkomsten. Således 3299 kronor. Gott så!

Våra totala merkostnader för vårt extra äventyr vid hemresan har jag sammanställt till c:a 5500 kronor. Det innebär att nettokostnaden för oss efter ersättning från försäkringsbolaget landade på c:a 2200 kronor. Och det är som Birgit säger..... "det tycker ju du är värt varenda krona för du älskar ju när det inte blir precis så som man har tänkt sig". Och visst har hon rätt!!! Jag tycker det är superkul när man inte alltid riktigt vet "var man landar".

Och en sak som jag misstänkte, men som jag inte säkert visste, det var att vi båda skulle bli hopplöst förälskade i Leros. Men oj oj oj, så blev det!!!!

Masse
Svara med citat