Visa ett inlägg
  #65  
Gammal 2011-12-18, 14:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Paleochora i Jul - och vinterskrud

Paleochora i jul och vinterskrud.

Paleochora ligger vid sydvästra Kreta på en långsmal udde nästan så nära Afrika man kan komma. Från sandstranden till stenstranden är det bara 200 meter. En lagom stor by med cirka 2000 bofasta.

Tavernor finns det många under stor del av året. Likaså många supermarkets. Men så här under vintertid har den stora I.N.K.A. stängt och nästan alla tavernor på bägge sidors stränder har även stängt. Det är bara på mittsträngen av den långa udden som tavernor är öppna. Och det är mest greker som frekventerar dem. Flera tavernor har vedeldad kamin, öppen eldstad eller pelar-gasolvärmare. Vad vi (jag) förvånas över är att när man bara tar en huvudrätt får man inga grönsaker på tallriken. Man ska tydligen ta en grekisk sallad som förrätt. Så är det inte vid andra tider av året.

Vintern, ja. Svensk sommarvärme vill jag kalla det. Denna helg kom med 20 grader, innan dess har vi haft 25-26 grader. Kvällarna runt 16-18 grader. Ändå ser vi snö på topparna av Vita bergen. Vackert. I Umeå har den lilla snö som kom när vi reste, regnat bort. Stackars Eva.L.

Vi är i julveckan nu. Hemma satte vi upp enbart en adventsstake och åt julskinka med lite tillbehör kvällen innan vi reste. Här i Paleochora julpyntade man igår med plastjulgranar och blinkande ljus i olika färger. Irriterande för våra ögon. Julgransljus ska vara vita. Man har även en del andra olika dekorationer i form av tomtar och bjällror o s v. Affärerna erbjuder mycken julpynt.

Några vårblommor som Fysimera skrivit om har vi inte sett. Däremot verkar pelagoner i många olika sorter vara långlivade året runt Men dom är ju inte vildväxande. För övrigt har jag inte hittat en blomsteraffär på byn. Snyft! Men jag fick en blålilablommande rosmarin av gamla damen.

Birgitta (Yannis)
Svara med citat