Visa ett inlägg
  #86  
Gammal 2015-06-25, 00:05
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Men det är ju inget nytt som har uppstått "i nuläget". Jag har upplevt att det alltid har varit svårt, eller till och med omöjligt, att betala med kort i grekiska övärlden.

/kimmen
Nog har det väl blivit betydligt lättare de senaste åren. Det tycker åtminstone jag. På Naxos i somras gick det alldeles utmärkt att betala med kort på nästan alla ställen. Likaså på Sifnos i höstas. I Nafplion gick det också bra att betala med kort på hotellet ifall jag velat, de lät mig välja men pga av trassel med kortet tidigare i bankomaten så valde jag att betala kontant. Dock gick det inte på alla restauranger. Därmed inte sagt att det betyder att det inte skattas för pengarna även om det naturligtvis kan vara så.
Det är ju i sådana fall det maskinskrivna kvittot som är ett bevis (om man nu behöver ett sånt). Det som brukar ligga hoprullat i en av de smala runda små behållarna som står mitt på borden på caféer och restauranger. (Skriver ut det eftersom många missar att kvittot faktiskt placeras där och sedan tror att de inte fått något.)

Året innan dess var jag på Amorgos, Folegandros, Santorini och Naxos. Jag kunde betala med kort på alla restauranger - så vitt jag minns åtminstone. Helt hundra är jag inte på att det faktiskt var så.
Men inte på alla boenden. Har för mig det var ett som inte tog kort. Likaså i höstas så tog inte ett av boendena kort. Å andra sidan så hade jag då fått rummet väldigt billigt. Har erfarenheten att om man prutar ned rummet eller får det billigare av andra orsaker, så är det svårare att betala med kort? Om det har ett samband eller bara varit en tillfällighet vet jag inte. Men nog ökar chansen betydligt för att skatt skall betalas om utrymme finns för det i rumspriset? Och återigen så är det ju själva kvittot som är det väsentliga om man nu vill se att det skattas för pengarna.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-25 klockan 00:17.