Ämne: Besök!!
Visa ett inlägg
  #25  
Gammal 2010-11-07, 18:38
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Besök!!

Fortsättning med tredje delen:
Scrolla ner en bit för att läsa andra delen - och ännu längre ner för att läsa första delen!

Sista veckan. Pia kommer och vi åker till Chania igen för att möta henne
Lördag den 23 oktober är det dax att åka till Chania ännu en gång för att möta Pia som ska bo med oss en vecka. Gunilla ska stanna 2 nätter hos vännerna JanC med fru. Väl i Chania träffar vi dem och meningen var att vi skulle äta en öltallrik på ett ställe som heter "Röda cykeln" men de hade ingen öltallrik denna dag så vi går till Marias Roofgarden istället..Arne och Birgittas ställe...där åt vi pizza och drack Retsina. Pizzan var god, men inte så god att den borde kostat 9 eurooo!!!!

Senare fick vi sällskap av Kickie som hade fått sluta tidigare idag. Vi gick till ett ställe på strandpromenaden som hette Kávouras och drack vin. Nu hade det blivit dax att möta Pia på busshållplatsen. Hon skulle komma i taxi och vi hade fått sms från henne när hon hade landat. Jag och Pia skulle ta bussen till Rethymno och Gunilla skulle till JanC med fru i Kalamaki och Kickie skulle hem, så dom två gjorde sällskap på bussen dit.

Väl hemma så installerade Pia sig och hon hade också med sig en del saker till mig...tack Pia!!! Efter mycket prat...det var ju sååå kul att hon äntligen var här och så mycket att prata om...gick vi till Minarez och åt middag. Nästa dag träffade vi Git. Vi började med att fika, sedan tog vi promenad med henne o tittade till båten och efter det gick vi till Akri för att äta lunch. Hur lång tid kan en lunch hålla på? Hur länge som helst skulle jag vilja säga! Vår lunch tog iaf 5 timmar och efter 3 timmar kom även Calle och anslöt sig till oss.

Nästa dag kom Gunilla hem någongång mitt på dagen och då gick vi till "Spiken" för att äta lunch....mycket mat handlar det om...och vi åt Gigantes, köttbullar och tzatziki. På kvällen var vi hos Git och Calle och satt på deras altan med ett glas Ouzo innan vi pös iväg till Parastratima för kvällens middag....meze såklart! En dag när vi var ute och promenerade...minns inte vilken dag...hamnade vi på "Hålet i väggen", mittemot "Röda duken" vid moskén. Vi tog in en karaff vitt och strax därpå vräkte regnet ner, det höll på i ca en halvtimme. Jättemysigt att sitta där...ute fast i skydd från regnet.


Röda duken hade inga röda dukar idag eftersom det regnade, det är ju under bar himmel. Bilden är tagen från "Hålet i väggen"

Oj vad dagarna går fort, nu har vi hunnit ända till onsdag och vi ska besöka IngegerdN som har en lägenhet på strandpromenaden. Inte den bästa av dagar att ta en promenad på strandpromenaden upptäckte vi. Regnet öste ner och det blåste utav helsike. Ingen idé att fälla upp några paraplyer, de vände sig ut och in direkt, så vi fick helt enkelt tåla att bli blöta. Vi shoppade på vägen dit. Jag köpte en CD med Melina Mercouri, Pia köpte kryddor och Gunilla en bok om grekiska verb. Gunilla är verkligen duktig på grekiska och det har blivit en hel del prat med tanterna i min gränd.

När vi kom till Ingegerd tittade vi på hennes lilla, men jättefina lägenhet och blev serverade varsin Ouzo. Efter lite trevligt prat skulle vi äta och Ingegerd hade gjort sååå jättegod mat...meze såklart ....vi hade verkligen trevligt! Tack Ingerd för den goda maten och trevligt sällskap. När vi gick hemåt hade det slutat regna och vi gick till Galero för en kvällsdrink.

Alla som är riktiga greklandsfans vet vad det är för viktig dag den 28 oktober varje år...helt rätt...en av Greklands nationaldagar, Ochi-dagen! Den andra infaller den 25 mars.

Den här dagen skulle vi så klart stå på plats och titta på paraden som skulle gå genom Rethymno. Först tog vi en fika utanför Megali Porta och såg hur det så småningom började "röra på sig". Man kom i olika sällskap, ungdomar, barn, folk som var klädda i vackra folkdräkter. Till slut tyckte vi att det var dax att ge oss av upp till paradgatan och när vi hittat en glugg i folkmassan så hade vi kamerorna beredda. Oj vad folk som skulle titta på paraden, det var nog man ur huse..."alla" var där!


Jättevackra folkdräkter

Duktiga flickor som håller takten och rättar sig i ledet!

Duktiga pojkar också!

Sötast i hela paraden!

Sötaste åskådaren!

Efter paraden åt vi lunch på Kyria Maria bakom Rimondifontänen.



Hmmm...jag tror att vi åt middag på kvällen på "Olivduken"...inte lätt att komma ihåg allt man gjorde!

På fredagen gick vi och Git till Stellas för lunch och på kvällen var vi på "Olivduken". Pia shoppade en del också. Så vart det sista dagen, vilket betyder att Gunilla och Pia ska åka hem, vad fort sista veckan gick!!!! Tråkigt!! Vi har haft sååå kul och boendet och gemenskapen har funkat så bra som man egentligen bara kan drömma om.

Lördag förmiddag gick åt till att packa och allt som hör till en hemresa. Så här sista dagen...hemresedagen skulle vi äta lunch innan Gunilla och Pia skulle ta bussen till Chania och flygplatsen, det skulle dröja länge innan de var hemma, särskilt för Gunilla som skulle vidare från Arlanda till Gävle, så det gällde att vara bra rustad för det. Vi valde att äta lunchen på "Hålet i väggen" där vi åt tzatziki, ostpajer och en tallrik med lite blandat och Git gjorde oss också sällskap.

Efter lunchen var det så dax att hämta väskorna hos mig och bege sig till busstationen. Git och jag följde med dit och hjälpte också till med bagaget. Så tråkigt att vinka farväl, Det lät som om Pia kunde tänka sig att komma hit igen och jag vet att Gunillas hjärta finns kvar i Chania så jag hoppas vi ses snart igen, antingen i Chania eller Rethymno!
Tack Gunilla och Pia för att ni förgyllde min första oktober på Kreta!!

Det finns ett besök kvar - kommer snart!
Svara med citat