Ämne: Kattgalleriet
Visa ett inlägg
  #53  
Gammal 2011-03-18, 02:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kattgalleriet

Citat:
Ursprungligen postat av amaner Visa inlägg
Vill bara säga att det är en stor missuppfattning att de grekiska katterna är av en annan "ras"...
Om du refererar till mitt inlägg så sade jag aldrig ras, utan gren. Både Svenska och Grekiska sk Européer (huskatter) har ett gemensamt ursprung men har utvecklats lite olika över tiden och bör därför inte paras.

Det är inte så konstigt att de utvecklats olika med tanke på deras olika förutsättningar med mat, klimat osv... Fråga Darwin... Men en Grekisk katt har normalt sett längre ben och svans, och en slankare kroppsbyggnad än våra Svenska huskatter.

Citat:
...och att de därför inte är lämpade som inne/utekatter i svenska hem.
Tar man hem en ungkatt kan det nog gå bra. En vuxen katt kanske får det svårare att anpassa sig om den kom från ett uteliv i Grekland. Oavsett vilket bör man se till att kastrera den importerade katten så fort som möjligt. Som du påpekade.

Citat:
Det finns inga medicinska belägg att de härstammar från andra raser än vår svenska huskatt.
Inte ens vetenskapliga! För de kommer från samma "rötter" en gång i tiden. Men du måste vända på ditt resonemang. Vår Svenska huskatt härstammar från urkatterna i Egypten. Det började där... Därifrån spreds vanan att ha katt runt om Medelhavet och senare över hela världen.

Man har genetiskt bevisat att ha katt som husdjur började i Egypten på Faraonernas tid. Man har undrat kring detta länge men det bevisades för några år sedan när man lyckades få fram DNA från balsamerade katter man hittat där. Sedan undersökte man DNA från mängder med katter över hela världen för att följa hur de spridits. Och dagens katter har fortfarande kvar DNA från urkatterna i Egypten! Sedan gick man tillbaka till Egypten och hittade katter som fortfarande idag är väldigt genetiskt nära de urkatter man undersökte från början. Som kattbetjänt var det ett mycket intressant ventenskapsprogram jag såg...

De olika raser som finns idag är ju framavlade av människor som inte begriper bättre. Något som gäller både katt och hund. Varför mixtra med naturen...? Schäfer tex avlades fram på 1800-talet av en Tysk dåre. Han blandade 5 -6 olika "naturliga" raser för att få fram vissa egenskaper.

Det senaste vansinniga jag sett på kattfronten är Napoleon. En korsning mellan Munchkin (som redan där är framavlad) och Norsk Skogskatt (har jag för mig)! En rätt liten väldigt kortbent, långhårig katt som mest såg ut att undra över vad den gör här... Fast de är också söta...

Citat:
Inför turistsäsongen förgiftas tusentals och åter tusentals djur utan att myndigheterna gör någonting...
Tyvär är det väl så att även myndigheterna är inblandade i det i vissa lägen... En skam.
Svara med citat