Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2016-05-02, 15:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Greklandsflytt med dubbelliv.

Citat:
Ursprungligen postat av Annagun Visa inlägg
Jag har gjort något liknande . Mitt svensk-grekiska dubbelliv.

Efter att ha åkt på semester till Agistri minst en gång om året i ganska många år, och bara längtat mer och mer. så blev det möjligt att försöka leva min dröm. Utflyttade barn och utan ett bindande arbete - då bestämde jag mig för att prova.
Första året bodde jag på hotell i 6 veckor för att känna efter hur jag funkade, jag kanske skulle tröttna? Det gjorde jag inte, utan sista veckan vandrade jag runt i byn och tittade på alla hus, pratade med alla jag kände och dammsög internet. Och bestämde mig för en liten studio på 25 kvm, längst bak och upp i byn, med en fantastisk havsutsikt.
Året efter kändes den för liten, så då flyttade jag till en stor 2:a med två balkonger, ett (nästan) riktigt kök, och fortfarande havsutsikt. Här bor jag nu, på deltid, på 3:e året och kan inte ha det bättre. Vår och höst bor jag här, resten av tiden i Sverige.

Mina tips: Köp absolut inte boende! Att hyra är så pass billigt att det inte lönar sig, ännu mera nu när så många avgifter höjs och de byråkratiska reglerna är minst sagt flytande. Det tillkommer de mest märkliga skatter, och böter på sådant som var helt ok för ett par år sedan! Vill man som jag åka hem ett tag så finns det inget att ta ansvar för när det händer något. Och det verkar det ju göra hela tiden!
Behåll ett litet boende i Sverige, så har du något att återvända till. En liten etta med billig hyra, kanske? Jag har hittills behållit min svensk lägenhet, men det håller inte i längden, så nu letar jag efter mindre. Någonstans att kunna landa, jag har ju familj och vänner där hemma.
Var extremt noga med all byråkrati här nere. Skaffa skriftligt på allting (även om grekerna bara skakar på huvudet åt sådana stolligheter), spara alla kvitton, spara alla växlingskvitton (man kan anses ha arbetat i Grekland heltid om man inte kan bevisa annat). Grekiskt skattenummer behövs om du ska hyra och arbeta här. Bygg upp ett nätverk, så har du hjälp om du behöver det. EU-kortet för sjukvård. Skaffa bredband! Jag använder Skype för att hålla kontakten med dem i Sverige, det var den bästa lösningen för mig. Kostar ju inget, men jag betalar ett tillägg på 30 kr/månad för att kunna ringa alla svenska hemnummer och mobiler i 200 minuter.

Men på jobbfronten har jag inget att bidra med, tyvärr. Lycka till!

Alltid så jäkla kul att höra på eller läsa nåt av en smart människa (tror nästan det kom från mig) Mycket sunt och smart tips men ändå enkelt
Svara med citat