Visa ett inlägg
  #46  
Gammal 2014-06-14, 17:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

FREDAG 14-06-13

Oj då! Var det verkligen fredagen den 13:e igår? Har inte ägnat det en tanke förrän nu när jag skulle skriva. Och det märktes inte för oss under gårdagen. Jag vill berätta lite om en härlig dag med glädje och ljusglimtar.

Vädret var om möjligt någon grad varmare ytterligare än föregående dagar. Vi talar således om 33-35 grader. Vi hade bestämt att hyra moppe för en ötur. Ned till Nektarios i byn för moppehyra. När jag frågade om heltäckande försäkring svarade han att det över hela Grekland numera är så att man bara får tredje-parts-försäkring på mopedhyran. Den tilläggsförsäkring på själva moppen som jag tidigare köpt finns inte längre. Bara att gilla läget.

Så bar det iväg med Birgit baktill på hojen. Underbart att glida fram på de slingriga vägarna genom det vackra landskapet. Berg och slätter. Skog och öppet landskap. Småbyar, småstad och landet. Skjortan fladdrade i den heta luften som var mättad med dofter av pinjeträd, eukalyptos, kummin och andra örter. Olivträden som vi är vana vid från andra håll i Grekland är här på Egina ersatta med pistagenötsträd i massor. Att döma av de dignande träden är det fin skörd på gång. Egina är ju en mycket stor producent av pistagenötter.

Så då till det här med ljusglimtar och glädje. När vi rullar in i Egina stad möter vi ett myller av liv och rörelse. Jovisst, det var fredag runt lunchdags, men ändå. En grekisk småstad som sjuder av liv. Kan det kännas bättre. En hamnparkering som var smockad med moppar, motorcyklar och bilar. Förmodligen jobbpendlare som bor här (över sommaren eller permanent) och jobbar på fastlandet.

I hamnen var det lika smockat. Förutom sedvanliga färjor som kom och gick, inklusive Agistri Express, så fanns inte en tom plats för privatbåtarna längs hela kajen. Det låg t o m segelbåtar och väntade, och så fort någon lättade så fylldes platsen. Det gav en hel del båt-besökare i stan. Och det som jag gillar med Egina stad är att även när där finns turister som rör sig så smälter det så fint in bland den inhemska befolkningen.

Längs kajen finns sedan många år två "frukt-o-grönt-båtar". Dvs torghandel på kajen och akterdäck till två småbåtar. Vid den första stannade jag för att ta en bild av det vackra utbudet. Birgit som har för vana att kliva på märkte inte att jag stannat utan fortsatte. Försäljaren bjöd mig att smaka de vackra körsbären. Goda!!! Vill du köpa? frågade han förväntansfullt. Det var inte att missta sig på glädjen i hans ögon och leende när jag svarade ja. En rejäl påse körsbär i utbyte mot 3 E. När jag kliver vidare ser jag hur Birgit just på akterdäcket i nästa fruktogröntbåt avslutar en affär med tjejen där. På kajen mötte hon mig med ..... "Kolla så mycket körsbär jag fick för 3 E, dessutom aprikoser på köpet! Och du skulle sett så glad hon blev när jag ville handla!"

Efter besök i stadens kyrka och tändande av ett ljus därstädes gick färden vidare söderut. Genom Marathonas som dels har en ganska fin strand i byn, men dessutom en strax söder därom som såg ganska ny och fräsch ut. Så genom allén av eukalyptosträd, förbi det övergivna hotellkomplexet med både stor huvudbyggnad och bungalovs som sett förskräckligt ut i många år. Fram till den lilla byn Perdika på södra Egina. En liten fiskehamn, gästhamn och hemmahamn för en liten lastbåt som heter Egina. På hyllan längs kajen ligger en hel radda av tavernor på rad. Några segelbåtar låg i hamnen. Vi gjorde som vanligt ett lunchstopp här. På en av tavernorna intogs tzatsiki, saganaki och helt underbara friterade succinis. Den var skuren i tunna stavar, c:a 5 mm, lätt panerad och serverades riktigt varm och mycket frasig direkt från fritösen. Mums!

Färden gick sedan norrut via Egina stad till Souvala. Byn har alltid verkat lite sömnig, men på ett mysigt sätt, men nu var här väldigt tyst. Efter vätskeintag bar det vidare upp över bergen och pinjeskogen, genom Agia Marina och upp på berget söder därom för att avsluta med de vacka vyerna över havet och lilla byn Portes. Sedan hem och återlämna moppen efter tankning. God middag avnjöts i skymningen och "månuppgången" (röd måne som steg upp ur havet) på en av tavernorna vid hamnen medan änderna tultade omkring mellan borden på klippan och den lilla färjan Alexandros kom in på dagens sista tur.

En härlig dag med ljusglimtar och glädje!

Masse
Svara med citat