Ämne: Vem är jag?
Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2007-04-01, 17:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vem är jag?

Eftersom oljan numera kostar skjortan köpte vi ac i somras. De nyare modellerna klarar man sig med även under vintern. Har endast haft ac under hela vintern. Och jag kan lova att jag är en riktig fryslort, men åhhh vad varmt och skönt vi har haft. Man kan bestämma själv hur många grader man ska ha i rummet. De kostar lite men om jag jämför förra årets oljekostnad med årets elkostnad är det faktiskt halva priset. Så efter 3 år har kostnaden för ac tjänats in. Dessutom hörs de nästan ingenting.
Kan verkligen rekomendera de nyare ac.

Varför provar du inte falukorven på Lidl, känner ingen större skillnad på den och på den svenska.
Ärtsoppa kan du koka av revithia kikärtor, de gula små ärtorna hittar du överallt i Grekland.
Skriver ner ett recept som jag brukar göra falsk ärtsoppa av

500 gr kikärtor
1 tekopp olja, jag brukar ta lite mer
1 stor gul lök, skuren i tunna skivor
1 matsked bikarbonat
1 matsked mjöl
salt och peppar efter smak
juicen av 1 citron

Lägg kikärtorna i vatten på kvällen.
Nästa dag låt dem rinna av och lägg dem återigen i en bunke med bikarbonaten en halvtimme och rör om. Skölj kikärtorna väl och lägg dem i en kastrull täckt med vatten. När kikärtorna kokar upp, skumma av och tillsätt löken, salt, peppar och olja och låt kikärtorna koka på svag värme ca 1 timme.
Strax innan värmen stängs av, häll i mjölet som upplösts i citronjuicen. Koka upp igen 10 minuter och servera
Man kan oxå tillsätta lite kummin vilket ger god smak

Hoppas det smakar

Monica

Senast redigerad av monica den 2007-04-01 klockan 18:02.