Ämne: Almyrida
Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2005-04-14, 00:47
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Almyrida

Citat:
Ursprungligen postat av dyveke
kan vi enkelt aktivera oss i två veckor i området?
Hälsningar
/dyveke

Det kan ni, garanterat. Speciellt om ni nyttjar lokalbuss, eller hyrt fordon, för att åka runt och se byarna i bergen kanske, eller de allierades kyrkogård som ligger så makalöst vackert ner mot Souga-bukten. Den tyska kyrkogården ligger på en kulle ovanför havet, väster om Chania, med en vidunderlig utsikt över havet. Det var just den kullen som det streds så bittert om då tyskarna invaderade Kreta. Det är väl beskrivet i boken "Slaget om Kreta". Sedan är det inte så långt till Rethymnon heller, om det skulle locka. Den makalösa stranden Elafonissi längst ner i syvästra "hörnet" av Kreta kan ni åka till över en dag. TIPS; gillar ni härliga stränder och ljuvliga bad samt det där lilla extra så stanna gärna över en natt, det finns rum att hyra ovanför stranden, samt tavernor att få mat på så att man slipper förgås av hunger När vi var där så hyrde vi rum över en natt vilket gav oss en heldag på denna underbara strand
En utflykt till Paleochora på sydkusten kan också varmt rekommenderas. Därifrån går färja österut efter kusten, en underbart vacker tur där bergen stupar brant rakt ner i havet som är turkosblått o kristallklart närmare land och safirblått ute på djupet.
Eller en vandring i Samariaravinen kanske lockar?
Oh ja, nog kan man ägna två veckor åt denna del av ön utan att tröttna. Vi har fortfarande platser kvar att besöka och "upptäcka" fast vi varit på Kreta så många gånger. Jag har nog varit där mer än 15 gånger sedan mitt första besök 1980. Och än har jag inte tröttnat. Fast vi åker till andra öar emellan, så blir det Kreta igen, en vända, efter något år. Ibland har det blivit två resor till Kreta samma år Så blir det då kärleken är stark

-Kreta, ett eget land............./Birgitta

Svara med citat