Visa ett inlägg
  #99  
Gammal 2021-06-18, 08:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Skönt att det löste sig med incheckningen. Ja, det har man inte tänkt på. Det räcker ju inte att svenska myndigheter säger en sak. Det som gäller är ju myndigheten i landet man befinner sig i. Jag ska nog ha dubbla hängslen och trippla livremmar, banne mig.

/Netwolf
I detta fall handlade det inte om den grekiska myndigheten utan om en dåligt påläst man som inte hade koll på dom olika EU-ländernas bestämmelser.
Till exempel Tyskland har dessa bestämmelser om PCR-test eller vacc.bevis, men inte Sverige.
Men om du som svenska mellanlandar i Tyskland för att komma till Sverige krävs detta av Tyskland, fast du inte går ut i säkerhetskontrollen, bara byter flygplan.
Så det gäller att hålla reda på reglerna.

Jag hade läst på GTP att om du öluffar så måste du göra ett självtest varje gång du förflyttar dig från en ö till en annan ö. Men på Blue Star Ferries hemsida stod det att man INTE behövde göra denna självtest! Vad göra och vad tro på? Jag tog det säkra före det osäkra och gjorde en självtest. Men inte frågade dom efter självtesten när jag åkte mellan Amorgos och Naxos. Bara den sedvanliga hälsodeklarationen, som man får på biljettkontoret.
Så jag åkte verkligen med hängslen och livrem!

Birgitta.
Svara med citat