Visa ett inlägg
  #93  
Gammal 2021-06-17, 16:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021



En liten snedvänd bild, men ni känner väl atmosfären!
Kvällen den 14 juni samlades vi, det vill säga jag, familjen Panke och Vaggelis för att titta på fotboll. Vi hade en trevlig kväll ute på hotel Agios Prokopios frukostställe.

Två dagar senare var det dags för avfärd och jag tog färjan till Rafina. Jag åker gärna dit i stället för Pireus då det är mycket lugnare. Dessutom har hotell Avra gratis transfer till/från flygplatsen.






Bilderna är från min balkong på Avra, dag och morgonbild.

Incheckningen på Atens flygplats blev en otäck upplevelse där jag kände en total maktlöshet! Incheckningsmannen hävdade att jag skulle ha ett högst 48 timmar PCR-test för att åka Aten-Stockholm, direktflyg. Eller att jag kunde visa ett vaccinationsbevis. Jag har ju både före och under åkt både med hängslen och livrem och var påläst på alla bestämmelser. Ett PCR-test behövs inte för svenska medborgare när man åker direktflyg från Aten till Sverige.

Vi hade uppenbarligen divergerande åsikter och jag kände mig som en virrig, gammal gumma inför honom! Och det var han som hade makten över mig, trots att han hade fel. Jag började tömma mitt handbagage för att kanske han kunde titta mitt gamla PCR-test. Jag kände hur kön bakom mig började grymta. Efter 10 minuter frågade han om jag möjligen hade ett vaccinationsintyg. "Bara på svenska" svarade jag och plockade fram det. Han synade det noga samt jämförde med passet. Sedan rasslade det och boardingkortet togs fram. Där skrev han "Vaccination OK".

Det känns skönt att åter vara hemma! Nu ska jag äta lite av svensk husmanskost. Fläsk och bruna bönor, sill med färskpotatis och kanske också surtrömmingsklämma. Redan om 2 veckor bär det av på en kortis till södra Kreta. Min vinterresa dit blev ju spolierad.

Birgitta.
Svara med citat