Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2021-08-03, 18:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard En ö i utkanten av allt

Var det inte så Tomas Löfström skaldade? Det är verkligen sant och karpatierna är onekligen stolta över sin ö. Trots att vi ännu inte hunnit vara här så länge och inte varit runt så mycket än, är jag positivt överraskad, Och speciellt av Pigada, som jag hört så mycket dåligt om. Ok, här finns inga kykladgränder, men stan har sin charm ändå, då den är oerhört grekisk.
Maten håller i alla fall högsta klass. Vi har ätit calamares, tzatziki, greksallad, lammkotletter, gyros och dotters nya favvo - fyllda zucciniblommor. Till lunch idag, åt jag karpatiska Makarones och det var gudomligt gott!

MEN. Det alla talar om är värmen. Karpatierna själva säger att de aldrig varit med om maken. I går kväll åt vi middag vid 2200 och vindarna var som en jättelik hårfön. I morse när jag klev upp var det 39 grader! Det steg sen till runt 42, innan det blev litet svalare. Helt galet! Vi kör f ö the greek way på beachen. Vi anländer sent, när det är lite svalare. Det är bara vi och greker på beachen. Påfallande många med jänkardialekt.

Värmen gör även att A/C inte riktigt orkar med, utan det blir mest horhusfläktblås. Det får gå ändå, trots att man är sjöblöt i svett. Kylskåpet i vårt boende orkar inte riktigt heller och kyler inte tillräckligt trots högsta inställning.

Dessvärre är standarden lägre på lägenheter här på ön, då det mesta är studios/hotell. Så de få aptmnts kostar därefter. Och vill man då som vi få stunning seaview kostar det och man får gå ned i stnd.

Men vad gör det? Vi är ju i Grekland! I morgon kanske det blir bergsbybesök för att undkomma värmen, som förväntas pågå till fredag.

/Netwolf
Svara med citat