Visa ett inlägg
  #20  
Gammal 2020-08-06, 09:53
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Jag fick tänka till ordentligt innan jag kom på att jag faktiskt har ett relativt färskt musikminne av detta slag.

2017 under en dryg vecka på Naxos besökte vi en av bergsbyarna dit vi färdades med lokalbuss. Minns inte i skrivande stund vilken av dem det var men det blev ett par mycket fascinerande timmar i byn den dagen, av flera skäl.

Vi valde en mysig taverna att äta lunch på och efter ett tag spelades musik jag inte kunde förstå vad i hela friden det var. Lite lagom svängig och känslig jazz, en fantastisk kvinnoröst. Det höll på länge, massor av låtar och hur jag än försökte så kunde jag inte komma på vem det kunde vara som sjöng så där infernaliskt bra.

Besöket behövde snart avslutas, bussen skulle snart komma för färd tillbaka till stan så jag frågade kvinnan som jobbade på tavernan om hon kunde upplysa mig om vd det var för fantastisk musik det var? Bäst att "smöra" lite tyckte jag, och visst - hon blev jätteglad över frågan så hon tog med mig in i lokalen och visade mig ett vem det var. Om det var ett CD-fodral eller något hon spelade från en dator minns jag inte alls men det var ETTA JAMES, en jazzsångerskas "Best Of"...…...typ, en samling av hennes inspelningar.

Det dröjer ännu för mig, att jag får tummen ur och köper något med denna Etta James. Jag har tittat i affärer då och då, det finns ju bara de som handlar med begagnad musik numera men på nätet ska jag nog kunna hitta det jag söker.

Det var ett fantastiskt besök där i byn, otrolig mat, fin miljö, LUGN och denna Etta James samt hur glad tavernakvinnan blev av att bli lite uppmärksammad !!


/ Hasse
Svara med citat