Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2020-08-05, 16:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Jag är allätare vad gäller musik. Det jag gillar återfinns i nästan alla kategorier. Klassiskt, Jazz, Rock, Pop, Dansband mm. Det gör att det ofta varit slumpen som gjort att en viss låt fastnat i minnet från en viss plats.

Vid ett av våra många besök i Agia Marina på Egina satt vi som alltid någon timma hos Panos på Cafe Marina för en sängfösare innan vi gick hemåt. Ofta spelades lite soft musik på låg volym i hans högtalare. Den här kvällen hade han lagt på en cd med Dana Winner. Musik som kändes behaglig att softa till och påminde lite om ungdomens "kasedans".

En av låtarna hette "One way wind" och fastnade riktigt i min skalle. Den påminner mig fortfarande och för alltid om våra sittningar hos Panos men ..... liksom när jag för första gången hörde den där hos honom på Egina så tänker jag fortfarande alltid också på Karpathos när jag hör den. Anledningen är att just den titeln och texten "One way wind" får mig att tänka på träden som växer bl a längs vägen mellan Pigadia och Amopi. Tydligen blåste vinden just där alltid på samma håll. Det fick träden att växa horisontellt längs marken och det såg mycket märkligt ut. Se själv här vad "One way wind" kan göra med träd.



Masse
Svara med citat