Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2020-08-02, 16:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

När jag hör grekisk musik teleporterar min hjärna mig genast till Grekland. Men det finns även icke-grekisk-musik som gör att jag förflyttas till Grekland. ”Don't You (Forget About Me)” med Simple Minds från 1985, är en sådan låt.

1986 reste jag till Ios i Grekland för att skriva klart en roman som jag hade skruvat på i några år. Jag reste ner redan i början av mars och skulle stanna länge. Packningen var gigantisk. Förutom kläder för alla väder hade jag med mig en bandspelare, en skrivmaskin, en stor hög med skrivmaskinspapper, massor med inspirerande böcker (mest Slas) - och tippex.

Att skriva färdigt en roman på Ios var en dum idé. Jag skrev tre sidor på fem månader. När vännen Pelle kom och hälsade på frågade han mig hur det gick med skrivandet. Jag svarade svävande och otydligt. Tyvärr såg han skrivmaskinen som låg gömd under min säng. Han tog fram den, blåste bort allt damm, och svarade själv på sin fråga: inte så bra va?

I stället för att skriva roade jag mig. Varje dag var en enda lång fest. Kvällarna började med förfest hemma på balkongen, fortsatte på Frankies Bar på torget, och när han stängde gick vi till Homers Cave, och när de stängde gick vi till diskoteket Scorpion, som stängde seeent.



Scorpion på Ios anno 1986.

På den tiden spelades det grymt bra musik på Ios. Ön var känd som en partyö, men även som en musikö. Och eftersom jag och de flesta av mina vänner var musiknördar – och gillade att partaja – var Ios en perfekt kombo.

Ibland tog vi paus från festandet. Sådana dagar drack vi bara vatten. Men vi följde ändå våra rutiner: förfestvatten på balkongen, vatten hos Frankie på torget, vatten på Homers cave och vattenavslutning på Scorpion.

När vi kom till Scorpion en kväll under dessa vattendagar kände vi oss en aning trötta, och vi bestämda oss för att gå hem. Men då spelade de en otroligt bra låt, så vi beslutade oss för att lyssna klart på den innan vi gick hem. Nästa låt var också en höjdare, så vi lyssnade på den också. Vi tog då beslutet att stanna på Scorpion tills det kom en dålig låt. Det tog sin lilla tid, närmare bestämt 23 låtar. Låt nummer 23 var ”Don't You (Forget About Me)” med Simple Minds. Då gick vi hem.

Vi gick inte hem för att just den låten var dålig, för det var den inte, den var fantastiskt bra. Men de andra 22 låtarna var sååå mycket bättre, men idag minns jag bara ”Don't You (Forget About Me)”. Så varje gång jag hör den sången tänker jag på Grekland, trots att det inte är en grekisk låt.

Jag har många andra minnen från icke-grekisk-musik som jag förknippar med Grekland. Bland annat låtar med Pulp, Don Mclean, First Aid Kit, The Beatles och Joni Mitchell. Om det ska jag återkomma senare.

Har du några icke-grekiska låtar som får dig att tänka på Grekland?

PS. Författaren Carl-Johan Vallgren var också på Ios på den här tiden. Han satt och skrev i skuggan nere vid Mylopotas beach. Vi hörde hans skrivmaskin knattra för fullt dagarna i ända. Året efter släpptes hans debutbok ”Nomaderna”. Min roman – ”Den nakna statisten” – har ännu inte publicerats, och kommer med all sannolikhet inte göra det heller.




Letade i arkivet och hittade en bild på mig själv från en av vattendagarna på Ios. Så här såg jag ut då, och många med mig. Jag hade solglasögon av märket Sunpocket, Adidas Stan Smith på fötterna, jeansjacka, klockan var av märket Swatch, på den hade jag en Swatchguard, jag hade egenknutna arm - och fotband (som jag sålde för 25 drachmer styck), en guldkedja och en badge där det stod ” Don't point your finger”, och jag tyckte att jag var sååå cool.

Så cool att jag inte längre hade pannband på mig, som jag hade de första åren på Ios. Att jag inte ser så glad ut kan bero på att det var vattendag.
B]PS[/B]. Ingen mobiltelefon.
Svara med citat