Visa ett inlägg
  #54  
Gammal 2009-01-21, 10:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 996
Standard Sv: Fototävling 2008 - plats 1-10

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Roligt med Hasses bild Lite ovanligt motiv, för att vara en Greklandsbild.
Riitta

Tack tack, jag blev oerhört glad och stolt över att få en placering, det skulle räcka med denna 2:a-plats om jag så aldrig mer blev placerad 1-10 någonsin i framtiden

Alla tre vinnarna har vunnit med kanonbilder, GRATTIS !

Men jag måste berätta om "min" fjäril, som är arten Makaonfjäril (Papilio machaon). Jag var en gång i min ungdom mycket intresserad av just fjärilar. Fångade dem, sövde ned dem och spände upp dem med insektsnålar som riktiga entomologer gör. Det skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra idag som vuxen. Entomologi = vetenskapen om insekterna, delområde inom zoologin. Dessutom är Lepidopterologi vetenskapen om malar och fjärilar........

Nåväl, när vi började resa till Grekland 1999 dröjde det inte länge förrän jag började upptäcka att makaonfjärilar fanns i stora mängder men jag fick aldrig tillfälle att fotografera någon då de flyger så attans snabbt och aldrig sitter stilla länge eller nära nog för att jag skulle få en chans. Men i somras var jag ute på en "fotosafari" i Kastelli på Kreta, går i ett bostadsområde och spanar vad jag skulle kunna fotografera. Precis intill några hus och en lång rad buskar eller vad det var, så landar denna praktfulla fjäril EN METER intill mig och sätter igång att söka efter nektar i blommorna.

Där står jag med mitt drömmotiv, bara att sikta och hoppas det blir någon bild som kanske kan bli bra. Jag tror jag fick c:a 40 bilder, den "gick" omkring där på blommorna, noggrannt sökande och jag bara rös i hela kroppen av välbehag. Jag har flera andra bilder där ögon, antenner, snabel syns skarpt, som på min publicerade bild. Jag blir inte ledsen om jag aldrig mer får en likadan chans, jag är så nöjd så nöjd med allt detta !!
Och jag blev med ens även väldigt mer inspirerad av vad sommaren ska komma att innebära i resväg.

Tack för allas röster



Hasse
Svara med citat