Visa ett inlägg
  #16  
Gammal 2010-10-28, 06:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Iphone 4, så billiga?

Tack Kimmen. Även om den artikeln var både "vin och vatten" så säger den en del. Någon kommentar var också intressant...

Det verkade inte som att de hade installerat något Micro-SDkort? Synd. Det hade varit intressant att se vad som hände...

Men hur kan Kina sälja denna typ av produkter så billigt? Skärmar och komponenter kostar. För att inte tala om montering! Även för dubbla eller tredubbla priset borde det vara omöjligt!

Nu ska jag flumma lite... Bara för skoj skull... Hör väl egentligen, eller absolut inte, hemma i denna tråd, eller ens i detta Forum... Men det är väl inte så många som läser denna tråd. Men skjut mig då.... Jag bor ju i närheten av Malmö! Vi börjar bli vana...

Kina har alltid varit ett märkligt, slutet och oerhört intressant land. Nu bortser jag från all skit som trots allt finns där. Det har inte med det jag skriver att göra.

Men Kina har öppnat sig tämligen mycket mot västvärlden de senaste 15 åren. Jag undrar om det finns en långtgående strategi i det? Kina äger idag en tämligen stor del av USA. Kina (Precis som Saudi-Arabien, Kuwait m fl) har köpt fastigheter, banker, företag mm till oerhörda värden. Och inte bara i USA. USA äger inte sig självt idag! Hade alla som har äganderätt i USA sålt sina saker samtidigt hade USA gått i konkurs på 10 minuter... USA:s "starka" ekonomi är en "smoke-screen" egentligen!

Och vi ska inte hålla huvudet så högt här hemma heller... Vi har mycket utländskt ägande här med... Sverige är attraktivt med sin starka ekonomi. Svag valuta, men stark ekonomi. Och de som köper här kan vänta ut eventuella dippar i valutan...

Kina har världens största valutareserv eftersom de exporterat så mycket under så många år. Deras valuta är kraftigt undervärderad enligt alla bedömmare och USA är vansinniga för att Kina vägrar skriva upp valutan och hotar med tullar som i förlängningen kan starta en ny konjunkturnedgång osv... Fast det är ett annat senario... Och tråd...

Kina gick i år om Japan som världen näst största ekonomi efter USA. Ha ha ha...

Då har man råd att slänga ut vissa produkter till underpriser! Om man vill. Bara för att testa vad som händer... Och samtidigt lära sig... Kina har skickat upp kommunikationssateliter! Hur svårt är det då att göra en mobiltelefon tex...?

Men de fortsätter med att göra kopior. Lite märkligt tycker jag. Vad väntar de på? De borde kunna göra en supersmartphones idag som slår allt annat! Alla funktioner och en månads standby-tid... Eller väntar de bara på tillfället när de kan översvämma hela världen med billiga, överfungerande små apparater som man även kan ringa med... Då kan ju Ericsson, Nokia, Apple och resten bara gå och lägga sig.... Tror jag ska sälja mina Ericssonaktier förresten.

OM, säger OM, det finns en strategi bakom Kinas sätt att sälja elektronik, och kanske inte bara elektronik, på den internationella marknaden kan alla andra tillverkare av elektronik vara illa ute! De har tekniken. De har superbillig arbetskraft. Är det kvaliteten som inte är OK? Då kommer de att fixa det. På lite sikt... En vild gissning är att vi kommer att se mängder med billiga, och bra, elektronikprodukter från Kina inom 3 till 5 år. Kanske något år till. Men det kommer! Det finns så mycket pengar att hämta där...

Eller är det så att de är nöjda med att tillverka för andra, sälja kopior och tjäna pengar på det...? Låter otroligt i det långa loppet. För om de kunde översvämma den globala marknaden med billiga bra produkter hade de tjänat pengar så de snabbt hade haft en global ekonomisk dominans...

Är de är så slipade...? Kan di va så jävlia...? Jag undrar....

Jag är inte direkt någon "konspirationsteoretiker", bara lite , men jag förstår inte Kinas sätt mot den internationella handeln och att de ännu inte släppt några fantastiskt bra elektronikprodukter. De bör ha både kunnandet och resurserna!!!!

Det är något lurt....
Svara med citat