Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2010-10-26, 20:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Iphone 4, så billiga?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Är inte mobiltelefonen HTC kinesisk?
Tror nog Inkan har rätt där. Tror även Huawei kommer från Taiwan men är inte helt säker. Det märket är väldigt stort globalt men inte i Sverige ännu så länge. Men de ska släppa en Smartphone, till eller kring årsskiftet, här för under 2000:- som tydligen ska slå det mesta... Återstår att se. Sverige har börjat bli en "testmarknad" för elektronik eftersom vi är väldigt kommunikationsglada här... Och tämligen kunniga och kräsna.

När jag höll på med telefoni köpte vi mycket grejer från Taiwan och Sydkorea. De är duktiga på att ta fram bra och billiga elektronikprodukter. Och det är inte kopior! I alla fall inte på utsidan...

Kina däremot säljer ju ännu så länge, vad jag vet, i princip bara (pirat)kopior på redan existerande elektronikprodukter. Med varierande kvalitet. Men det är ju många tillverkare, Ericsson tex, som har fabriker där. Antingen för tillverkning eller montering. Så Kineserna lär nog lära sig vartefter... Sedan finns det ju massa annat som tillverkas i Kina men säljs över hela världen. Fortfarande med varierande kvalitet...

Men hur de kan tillverka grejerna så billigt förstår jag inte. Ett exempel. Jag ska köpa trimmad elektronik till min Scooter.

Orginalet (skräp!) från återförsäljaren kostar 8 - 900:-.
Motsvarande trimsats från en Svensk leverantör ligger kring 6 - 700:-. Då är den oftast importerad från en grossist i Holland!
Samma sats kostar under 400:- inkl UPS-transport, när jag beställer den från USA!
Jag har hittat de här grejerna på Alibaba-länken ovan. Då kostar de 3 - 7 Dollar per styck beroende på motor. Fast då måste man beställa 50 - 100 stycken... Och betala frakt och tull förstås. Men ändå. Vilka marginaler!

Sedan återstår det att se om det fungerar ordentligt...

Det har ju inget med telefonerna att göra! Men det säger lite om hur billigt Kineserna tillverkar och säljer elektronikprodukter.
Svara med citat