Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2019-06-29, 17:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Ska ni gå av HÄR!!!

En medlem i vår FB-grupp skrev så här igår:

”Varför har ingen berättat för mig att Syros är så fantastisk? Kini - verkligen en liten pärla med enorm trivselfaktor. Och så Ermoupoli, vilken nästan chockerande underbar stad!! Jag har fått en ny favorit-ö!”

Jag blev så inspirerad av inlägget om Syros att jag måste berätta om vårt första möte med ön.

Jag skriver så här på Kalimera:

”Det dröjde många år innan jag första gången tog mig mod och klev av båten i Ermoupolis. Jag hade passerat hamnen med båt många gånger. Den stora staden skrämde mig. Så såg inte mitt Kykladerna ut. Vem vill frivilligt gå av i Ermoupolis, frågade jag mig. Ända tills den dag jag satte ner mina fötter på den stora kajen för första gången.

Sedan tog det inte många timmar innan jag tog Syros till mitt hjärta, och jag funderade på mitt tidigare omdöme och mina fördomar. Anledningen att jag, och andra med mig, har och har haft fördomar mot Syros är det stora varvet man möts av i hamnen. Det känns som man är på väg in i Göteborgs hamn. Och Göteborg är inte vad man längtar efter när man har sockersöta kykladiska byar på näthinnan.

En rolig grej när vi första gången kom till Syros för att faktiskt kliva av båten kom en svensk kvinna med förvånat ansikte fram till mig: hon utbrast – SKA NI GÅ AV HÄR!!!??? För säkerhet skull sa hon det två gånger. Jag svarade ja på hennes fråga, och undrade om hon ville haka på. Efter någon minuts tvekan, och konsultation med maken, svarade hon ja.

Vi delade en taxi till Kini där vi stannade tillsammans under en underbar vecka, och vi blev så goda vänner att vi bjöd in dem till vårt galna grekiska bröllop. Syros visade sig vara en alldeles fantastisk ö.”



Slut på storyn. Bilden är från hamnen i Ermoupolis. Båten heter Artemis.

Här finns ett tjugotal sidor med bilder och information om denna sagolika ö.
Svara med citat