Ämne: Dora Stratou
Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2017-10-06, 18:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dora Stratou

Jag var där vid mitt första besök i Aten 1965, men var inte så intresserad. För mig var folkdans något lite , ja, ursäkta, men töntigt...det var ju mycket modernare med rock och sånt...till och med jazz bedömde jag som gammaldags. Nå, man kan ju bredda sina intressen.

Idag är jag helt imponerad över att varenda, VARENDA liten unge här på Kalymnos kan dansa folkdans och de fortsätter upp i åldrarna, till och med finniga ynglingar sätter på sig folkdräkten och dansar på.

Detta fenomen stavas " Lykio ton ellinidon" och är en föreningsverksamhet över hela landet, ja över hela världen där det bor greker, med eldsjälar som har danskurser för alla åldrar, mest för barn rimligen, sykurser med syfte att behålla traditionella dräkter , vävnader och broderier, sång, ja det är ingen ände på engagemanget. Olika landsändar har olika traditioner, förstås.

Skulle vara roligt att få höra från kalimeras kunniga vänkrets om det förekommer något liknande i Sverige och övriga nordiska länder. Jag lovar att jag numera inte alls tycker att det är töntigt, snarast är jag avundsjuk på dem som kan dansa, sjunga, sy, väva...
Svara med citat