Visa ett inlägg
  #26  
Gammal 2010-11-05, 19:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Iphone 4, så billiga?

Dessa två artiklar är lysande exempel på varför det aldrig kommer att hamna någon IFån i min hand. (Inte ens en kopia att leka med!!! ) Även om de har ett lysande gränssnitt. Och det finns fler Appar. Men jag tror inte Android ligger så långt efter snart... Och det handlar ju om att lära sig sakerna.

Jag tror att många, speciellt de som haft problem, kommer att tröttna på Apples fasoner.

Till våren går mitt abonnemang ut och då kommer jag nog att byta telefon igen. Som det ser ut idag så blir det en HTC Wildfire som enl folk som jobbar med detta lär vara det bästa man kan köpa idag. För vettiga pengar. Sedan kan det ju komma nya intressanta saker till mitten på Mars... Huawei lär ju släppa något till Jul... Och saker blir billigare. Idag är ju en mobiltelefon i princip "gammal" efter 6 månader...

Men för att återgå till Apple. I princip har de flesta, i alla fall elektronikprodukter, bilar, damsugare, diskmaskiner osv i alla oändlighet, ett eget unikt serienummer. Det är produkten med den identiteten ni eller jag köper. Det är den produkten vi lämnar in för reparation om det behövs. Jag förväntar mig då att få tillbaka samma produkt som jag lämnade in! Om jag själv inte av någon anledning propsar på att den skall bytas ut.

Apple väljer att byta ut produkten oavsett om jag vill det eller inte! (Man förlorar därmed även allt man lagrat i telefonen om man inte varit förutseende att ta en backup!) Och använder det som argument för att ta 2.700:- om det finns någon annan än garantiskada på telefonen... Och det är ju faktiskt lätt hänt.

Fullkomligt sanslöst!!! Jag förstår inte hur Konsumentverket accepterar detta? Jag förstår inte hur kunderna accepterat detta? Butiken där jag köpt produkten har fullt ansvar för reparationen. Det är de som har garantiansvaret. Om de inte gett mig tillbaka den produkt jag köpt, och lämnat in för reparation, hade jag direkt gått till Polisen och gjort en anmälan om stöld och bedrägeri. Sedan kontaktat Konsumentverket. Och vartenda Verk jag hade kunnat komma på... I sista hand hade man kunnat stämma butiken.

Man köper en produkt med en identitet. Inte en funktion eller tjänst. Produkten jag köper har en Garanti och dessutom enl lag en förlängd reklamationstid vid fabrikationsfel. (Jag fick mitt billiga trådlösa headset reparerat 14 månader efter jag köpt det... (På SIBA) Inga problem! Jag behövde inte ens argumentera för det!)

För att hårddra det. Ni vet att jag gillar det...

Jag köper en ny bil för säg 300.000. Efter 6 månader går kopplingen sönder. En typisk Garantigrej. Men bilhandlaren har som princip att inte reparera Garantiskador. Han byter i stället ut bilen mot en motsvarande, fast den är då ihopplockad av andra bilar som lämnats in för Garantireparation. (Att jag då förlorar bilbarnstolen, alla verktyg och allt annat som ligger i bilen bryr han sig inte om... Eller att jag inte har en aning om hur gammal den är eller hur långt den har gått.)

MEN. Så upptäcker han att jag fått ett stort stenskott i framrutan, som ju inte täcks av garantin, och då kan han inte bara byta ut bilen. Tycker han. Då kräver han att jag ska betala 100.000 för att få tillbaka, ett annat okänt exemplar, av den bilmodell jag en gång köpt! Det är ungefär proportionellt motsvarande vad Apple kräver...

Hade någon accepterat det? Skulle inte tro det, nä.... Jag förstår inte hur Apple, och deras återförsäljare, kan komma undan med detta!

Jag saknar ord... (Inga kommentarer nödvändiga... )

Jo, jag ska säga en sak till. De ska vara glada att det inte var jag som råkade ut för detta. Jag hade ställt till ett H-e...

För-förra gången jag bytte telefon åkte jag hem och packade upp den, och hittade då telefonlistor mm i det som skulle vara en ny telefon...... Det var t o m så att den som hade haft telefonen och jag hade haft gemensamma kunder! Jag ringde direkt till distriktschefen, i det läget är det ingen idé att ringa butiken, och vi hade ett mycket informativt och givande samtal... He, he... Han gillade inte riktigt att jag hade jobbat inom IT och telefoni sedan -84... 10 minuter senare ringer säljaren och ödmjukt frågar när jag kan komma tillbaka till butiken. När jag sedan gick från butiken hade jag en av Ericssons dyrare och fetare telefonmodeller med mig. Fast fortfarande med mitt billiga abonnemang......

De skötte det snyggt och jag har fortfarande samma operatör och jag kommer säkert att gå tillbaka till samma butik i vår. Får se om de hukar när jag kliver in...

Nu ska jag vara tyst. En stund. Kanske....
Svara med citat