Visa ett inlägg
  #52  
Gammal 2010-01-22, 23:28
Mr Saganaki Mr Saganaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: värnamo
Inlägg: 28
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Stefan
Den Kalamarin du åt på restaurangen va inte den Oktapodin som du sprang in i. Två olika djur men vi har bara ett ord för dom på svenska. Bläckfisk. Kalamari är Squid på engelska ett vitt djur med åtta små ben och en ganska lång kropp (som är lätt att skära i ringar och fritera) Oktapodi är Octapus på engelska och är rosafärgad och har 8 långa ben och en ganska liten kropp. Det är dom som hänger överallt och torkar så man springer in i dom! Oktapodi är bäst grillat och passar utmärkt till Ouzo.
Det är konstigt att det bara finns ett ord på svenska för två olika djur. Många blandar ihop det. Men ät gärna båda två!

Hälsningar från ett blåsigt, regnigt och kallt Naxos.
Lotta

jag åt faktiskt den jag sprang in i men det är min grekiska som är kass...
tack för lilla lektionen då jag föredrar oktapodi före friterade kalamaris... nästa gång vet jag vad jag ska säga!!

jag fullkomligt älskar Naxos! var där första gången -96 med min kära mor (R.I.P) och det var den bästa resa jag/vi gjort!
Min mor som tyvärr gick bort för 3 år sen pratade alltid om Naxos och resan som hon gjorde med sin då 15årige son (jag) och hur fantastiskt vi hade det!
hon så på slutet av hennes liv att hon gärna skulle vilja tilllbaka dit och underförstått sluta sina dagar med fötterna i vattnet ute vid Plaka-stranden...
tyvärr han hon aldrig uppleva/fullfölja detta men som en liten bonus hade hon på slutet en grekisk/svensk läkare som hade rötterna därifrån!
De kunde prata i timmar o hon kunde lämna eländet (cancer) bakom sig o flyta bort i en stund av välbehag för en kort stund.

detta har gjort att jag rekommenderar alla att åka dit och uppleva ön o jag har tagit med min blivande fru dit ett par gånger och äldsta pojken har fått sin dos me
snart är det väl dags att inviga den nyfödda lille pojken i mitt personliga paradis...
ibland kommer jag på mig själv med att stå o lukta på min flaska kitron från resan -96 o drömmer mig tillbaka...
Hoppas vi ses nån gång alla andra naxos-fans!

Senast redigerad av Mr Saganaki den 2010-01-22 klockan 23:42.
Svara med citat