Visa ett inlägg
  #45  
Gammal 2009-08-16, 14:55
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan/veronica Visa inlägg
En av dom bästa restauranger vi varit på är utan tvivel "TO KATI ADDO" i naxos stad (Chora).
Om man går hamnpromenaden mot färjehamnen så tar man upp höger vid "Grotta Tours" och upp för några trappsteg, där ligger denna lilla restaurang med typ 8-9 bord som drivs av en grekisk familj. Vi var på Naxos i två veckor och jag tappade räkningen hur många gånger vi var där, men gissningsvis 6-7 gånger... Kanske låter lite fantasilöst men det var verkligen helt enormt bra!!
Deras saganaki aubergin är beroendeframkallande.

Missa inte detta ställe vad ni än gör.

Stefan
Det här låter som ett ställe jag skulle gilla. Ska skriva upp det ifall vi kommer till Naxos igen.

Våra favoriter, bland dem jag skrivit om i mitt resebrev, dem jag verkligen skulle rekommendera:

O´Fotis (Agio Prokopios) för lunch. Finns tre bord vid vägen man kan sitta vid under skuggande träd. Dessvärre ofta upptagna! (Jag ska tillbaka till Naxos först och främst för att få ta en öl eller ett glas retzina under skuggan av dessa träd!) Trevlig, billig restaurang. Inte gourmet, men opretentiös, okonstlad, naturlig. Greker i shorts och turistdamer i fina klänningar samsas under lysrören.

Paradiso (Maragas) för lunch. Maken och jag åt någon mixed tallrik med röror och sallader av olika slag (taramossalata, bläckfisksallad, auberginröra...). Barnen hamburgare, d.v.s. bifteki, fantastiskt goda! Middag på kvällen under tamariskträdet på andra sidan vägen är inte heller fel, men servicen var lite rörigare på kvällen.

Vassilis, O´Apostolis och Metaxa som ligger i Gamla stan, väldigt nära varandra. Vällagad grekisk mat.
Svara med citat