Visa ett inlägg
  #111  
Gammal 2020-03-11, 07:15
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.
Ja, det är otäckt vilken makt kyrkorna verkar ha, särskilt över den äldre befofkningen i Grekland.

Läste eller hörde någonstans att Påven i Rom uppmanar prästerna att besöka de sjuka (med eller utan skyddsmundering sas inte) uppfattade det som att han menade att prästerna på något vis var skyddade mot detta virus.
Svara med citat