Visa ett inlägg
  #107  
Gammal 2020-03-11, 01:04
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt. Inte så många sjuka barn heller! Låter lite fel prioritering och stänga alla skolorna. Det är ju fortfarande mycket som man inte vet om det här viruset :-(

Riitta
Barn smittar och smittas men de har väldigt lindriga symptom. Orsaken till varför man stänger skolorna är för att barnen inte ska komma hem och smitta dom äldre i familjen. För de kommer inte lika lindrigt undan.

Jag tycker faktiskt att det är ansvarsfullt att vidta åtgärder som dessa. Kan tyckas vara överdrivet men fallen ökar för var dag så det kan nog vara en bra idé. Better safe than sorry. Jag är mer orolig för Sverige faktiskt då fallen är långt fler där men där man kan ana en slags nonchalans, även fast det inte är illa menat. Som att svenskarna självklart kommer komma undan ungefär. Många svenskar är fortfarande ute och reser hit och dit som att inget har hänt. Inga åtgärder har vidtagits av politiker för att stänga och ställa in. Och siffran stiger och stiger.

Här i Grekland är det inte bara skolor och förskolor som stänger utan alla aktiviteter som anordnas av kommuner, och många evenemang ställs in.

Jag har två små barn och de kommer inte ha förskola på två veckor, kanske ännu längre. Både jag och min man jobbar så det har skapat lite oro hur det här ska gå, vi kan ju inte ta all vår ledighet till det här. Dock fick vi veta att politikerna planerar en plan för föräldrar där båda arbetar, som skulle underlätta för oss. Det kommer bestämmas imorgon. Dvs antagligen kommer vi få extra ledighet i ngn form. Idag på jobbet när beslutet kom om stängda skolor så bestämde också ledningen att de som har små barn och kommer ha svårt att pussla ihop det, kan få ändra sina jobbtider, något vi aldrig har fått göra förut. Så antagligen kommer jag byta jobbtider för att gå omlott med min mans jobb, men även jobba mindre om de nya bestämmelserna tillåter det.
Svara med citat