Visa ett inlägg
  #59  
Gammal 2019-09-19, 14:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Med kapten Corelli, stickning och sudoku på öluffartur.

Imorgon bitti lämnar jag Pythagorion för att flyga Aten-Arlanda-Umeå. En begynnande förkylning har anlänt (som ett brev på posten). Jag har just öppnat sista dosan snus för denna resa. Planering är a och o. Som vanligt har jag börjat längta efter svensk husmanskost, såsom rimmat fläsk med vitsås, pepparrotskött, stekt strömming på vasaknäcke samt surströmming och mandelpotatis på korntunnbröd. Även om den grekiska maten har varit supergod och oftast passat min diabetes. Dock inte det ljusa brödet som serveras på varje taverna Igår åt jag en bra tillagad Bekri Meze. Synd att jag inte kunde suga upp den gudomliga såsen med bröd.

Att "ta-med-mig-lista har jag nu tillfört ett grenuttag och en brödkniv. I en del stora, fina studios finns bara 3 uttag. Ett för kylen, ett för AC:n och ett uppe vid taket för TV:n. Då får man välja när man ska ladda mobilen och laptopen. Uttaget vid taket når jag inte upp till. Sen funderar jag på om det finns en grekisk lag som förbjuder större knivar i uthyrningsstudios, som för övrigt har allt av hushållsattiraljer.

Resan har varit en berg-och-dalbana. Främst inom mig men även den glädje jag har haft i mötet med Kirsti och fästman på Agathonissi, samt även Anders med fru på Fourni. På små öar som man återvänder till känner man sig aldrig ensam. Man känner många redan där och vi turister har mycket lättare att prata med varandra. Tack mina vänner som som jag fått möta!

Även här i Pythagorion känner jag många tavernaägare, så det är främst dom och kyparna jag har samtalat med. Inga turister, men det kanske är så på en charter-ö.

Inom mig känns det som att Arne har följt mig hela tiden. Det blir nog lätt så. Många har ju frågat efter honom.

Jag har redan skrivit i en annan tråd att jag snart återvänder till Grekland. Om 10 dagar blir det en veckotur till Kreta. Kommer att tillbringa 4 dagar i Anopoli (på bergsplatån ovanför Chora Sfakion) och 3 dagar i Chania. Jag är så lycklig att jag återkommer till Anopoli! Och bara vara. Jag kunde inte undgå en resa på 1400 pix t.o.r. Dagen innan avresa hoppas jag på plocka kantareller i Sörmlandsskogen,,,

Jag får tacka er som följt mig och även, återigen, mina nyvunna vänner i Agathonissi och Fourni!

Birgitta.
Svara med citat