Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2021-07-11, 19:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Less is more …

Det var när jag häromdagen läste i vår lokaltidning att mindre är faktiskt mer ibland, som jag fick mig en tankeställare. (Handlar den här gången inte om retsinaglasets storlek.)

Citat: Vet du vad skillnaden är mellan en god tsatsiki och en fenomenal? Det fick jag lära mig av en grekisk tsatsikivirtuos. Att hålla igen på vitlöken. Trodde du inte va? Det allra vanligaste misstaget är nämligen att ha i för mycket vitlök eftersom vi har för oss att vitlökssmaken ska sitta som en käftsmäll av värsta vampyrmått. Det ska den inte. En klyfta räcker långt. Då harmoniserar smakerna betydligt bättre och vitlöken tar inte över hela föreställningen. Den sipprar i stället sakta ut i yoghurten och börjar dansa efter egen pipa i svängig bouzoukitakt.
Slut:citat.

Idag söndag, lagar vi grekiskt: Gemista tsatsiki och surdegsbröd. Till det en liten ouzo och en flaska retsina. Ska bli spännande att se om vitlöksklyftan är villig att bjuda upp till dans. Om inte, är jag övertygad om att det kommer att svänga rejält bland smaklökarna.

Själv blev jag positivt överraskad över vad en liten vitlöksklyfta kan åstadkomma. Vad har ni för åsikt? En rejäl käftsmäll eller …

Senast redigerad av sjöborren den 2021-07-11 klockan 19:50.
Svara med citat