Visa ett inlägg
  #49  
Gammal 2021-03-30, 00:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Hej alla i marsnatten!!
Idag fekkja papper på att jag kunde boka tid för Covid vaccination, och efter lite klickande på 1177 Värmland, så lyckades (!!) jag boka in mej den 6 april i Kallsta...!! Det känns bra, och fasen vet om jag inte ska ta en lite sväng till Karpathos iallafall...även om Hedvig ligger i spat...Däremot vet jag ju inte vilka/vilken ytterligare test som är nödvändig, för man kan tydligen vara smittsam, fast man är vaccinerad...PDE-test?? Nationell vaccinintyg kommer väl inte förrän mot eller under sommarn, men i texten stod att vaccinatören ansvarar för intyg, så jag tror att jag helt enkelt skriver ut ett dylikt på engelska, och tar med det när jag ska blifva stungen i april.
En annan grej som jag fått reda på: aspiration, d.v.s att när nålen tryckts in i överarmsmuskeln, så ska kolven dras lite tillbaka. Kommer det då blod in i sprutan,då vet man att spetsen sitter i ett blodkärl. Då får man göra om, för kommer det inget blod, då sitter spetsen i muskelmassan.Denna enkla åtgärd andvändes sällan,men jag ska be speciellt om detta...
Jag har förstås jobbat med Hedvig litegrann, och dessutom lagt i gamla trasmattor, och när jag fyllde upp henne till vattenlinjen ungefär, så läckte hon väldigt lite. Så i princip kan jag lägga i henne imorron, vilket jag förstås inte ska göra. Hyresvärdens båt måste avtäckas och dras fram, så jag kan dra fram Hedvig och ställa henne framför mitt garage, för då kommer jag åt bägge sidor....
Jag får ju regelbundet grekisk dos via min vän Nikos Pogias, som städse kommer varje lörda för fika...Han har en outtömligt förråd av berättelser av varierande art....haha....
Han jobbar på universitetets cafe, dit jag ofta åker och avnjuter någon pasta som Nikos fixat till...
Fått på sommardäcken på Skodan, samt åkt ca 55 km på motesykklen redan...Det finns hopp om vår!
Hoppas ni alla med pilätt te Grekland kommer iväg!!
Ta leme,
Mikke
Svara med citat