Ämne: Restips
Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2007-03-19, 20:10
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Restips

Trevligt att se mitt absoluta favoritställe i Grekland fått ett eget forum.

Första gången jag besökte Södra Kreta var 1972 i Paleochora. Då var jag 19 år och det var verkligen en annan tid och ett annat liv. Den förälskelse som då uppstod var emellertid omedelbar, och mer än 20 besök sedan dess (både med och utan barn) fascineras jag fortfarande lika starkt av denna fantastiska plats. Kombinationen av de fantastiska bergen, den kärva naturen, det mäktiga havet och de underbart varma människor som befolkar denna avkrok av världen gör att jag trots ett flertal trevliga besök på andra öar alltid längtar tillbaks hit.

Detta är ingen reseberättelse, utan bara en kort beskrivning av mina "smultronställen", och ställen där jag personligen bott och kan rekommendera........Allt mycket subjektivt.


SÖDRA KRETA


PALEOCHORA: En av Greklands vackraste byar, belägen på en långsmal udde och omgiven av havet på tre håll. Länge en känd "back-packer" favorit, men numer präglas turismen av medelålders, välbärgade västeuropeer, vilket tyvärr drivit upp prisnivån. Fortfarande dock en "laid-back" och härlig stämning på kvällarna när byn stängs av för all biltrafik och tavernorna flyttar ut på gatorna. Bra bad, god mat och fina utflyktsmöjligheter. Bra bussförbindelse med Chania. Undvik dock Augusti.

Rek. boende: Aris Hotel.


SFAKIA (Chora Sfakion): En av de mest "kretensiska" av alla Kretas byar. Ligger utsatt men oerhört vackert, och med en befolkning som inte liknar någon annan. Genom sitt isolerade läge, otillgängliga natur och kärva levnadsvillkor har sfakierna utvecklats till människor hårdare än flinta, stolta som få men med en vänlighet och värdighet som berör in i själen. Ingen "badby", men ett Eldorado för vandrare och naturälskare. Buss till/från Chania.

Rek. boende: Hotel Stavris.


RODAKINO: En perfekt kombination av bad- och byliv. Den lilla "nedre" byn
ligger i lummig grönska vid en magnifik strand, och den "övre" byn, några km. upp i dalen, är en genuin grekisk by när den är som bäst.

Rek. boende: Sun Rise Apartments.


TRIOPETRA: Ingenstans är väl Kretas natur så naket brutal, makalöst överväldigande och andlöst vacker som i Triopetra. Bergen dominerar allt och här bor mycket få människor. Det finns ett antal fantastiska, nästan öde stränder, några pensioner och ett par tavernor där man tillbringar all tid, läsande böcker eller filosoferande över livet. Det totala lugnet.

Rek. boende: Taverna och pension Pavlos.


KOKKINOS PIRGOS: En liten trivsam by med ett behagligt bad och strandliv
Här är det småskalighet som gäller i allt, tempot lugnt och en mysig blandning av lokalbefolkning och turister.

Rek. boende: Little Inn Hotel


KALAMAKI: Liten men välordnad by vid en av Greklands längsta och finaste stränder. Här lever man ett behagligt strand och tavernaliv, och får också nöjet att uppleva en av de vackraste solnedgångar som någonsin skådats. Bara sååååååå mäktigt.

Rek. boende: Hotel Philharmonie.


MATALA: En levande legend. Hit har hippies och "back-packers" från hela världen vallfärdat sedan tidigt 70-tal. Även idag är detta en samlingsplats för sköna människor, även om de flesta nu är medelålders och vill bo lite bekvämare än man då gjorde bl.a. i de berömda grottorna eller i tält på stranden. Mycket av den gamla charmen har idag byggts bort av hotel och restauranger, men fortfarande lever lita av den magiska stämningen kvar. Härligt ställe, men undvik augusti. Bra bad i själva byn, fina utflyktsmöjligheter och bussförbindelse med Heraklion.

Rek. boende: Dimitris Villa.


KERATOKAMPOS: Den som drömt om en "egen" grekisk by vid havet, har hittat helt rätt här. Vägen ner från bergen är så smal och slingrig att inga bussar kan ta sig fram, och följaktligen kommer det inte hit så mycket turister. Här går livet sin gilla gång, och visserligen är "mañana" ett spanskt ord, men det uppfanns säkert i en grekisk by som Keratokampos.
En ro för stressade själar.

Rek. boende: Brisollas Rooms.


MYRTOS: En vykortsvacker by någora km. väster om Irapetra. Här lever man ett avslappnat bad och byliv i en för Kreta ovanligt grön omgivning. Härliga bad och fina utflyktmöjlighter, och av någon outgrundlig anledning den genomgående bästa mat jag ätit i Grekland.

Rek. boende: Kastro Hotel.



VÄL MÖTT PÅ KRETA.
(inte vet jag varför men Mythosen smakar mycket bättre här än någon annanstans i Gerkland )
Svara med citat