Visa ett inlägg
  #42  
Gammal 2011-06-07, 18:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

En intressant och helt klart läsvärd artikel. En på det stora hela bra analys av bakgrunden och dagsläget, fast jag skulle vilja sätta frågetecken för ett par saker... Detaljer...

Men jag tror de har fel när man säger att grekland riskerar inbördeskrig. Grekerna är ju eniga i sina protester! Vilka ska de då kriga mot...? Däremot så har CIA:s analytiker tydligen sagt att man riskerar en militärkupp! Det skulle MÖJLIGEN vara något mer troligt... Men ändå inte. Jag har en känsla av att CIA har alltför lätt att måla Fan på väggen...

Jag har inte lyckats hitta något mer om det på nätet mer än påståendet. Det skrevs i en ansedd Tysk tidning i förra veckan.

Men jag kan tänka mig att de ser en situation där det blir så oroligt på gatorna i Athen och på andra ställen att man beordrar ut militären för att återställa ordningen. Vilket inte är en helt osannolik situation. Och visst. Det kan vara början på en militärkupp men måste inte vara det. Det beror ju på var lojaliteten ligger...

Dessutom har inte militären i Grekland idag den kraft och makt de hade vid den tidigare militärkuppen. Och de vet att EU aldrig hade acceperat det heller. I en sådan situation hade EU helt kallt isolerat Grekland med total ekonomisk kollaps som följd. Grekland hade kastats tillbaka till 50-talet på ett par månader och blivit fattigare än Albanien någonsin varit...

Nä. Jag tror inte på något av dessa situationer. Däremot tror jag att vi kommer att få leva med dessa protester och strejker under en väldigt lång tid framöver.

Men det hindrar väl inte oss!?

Peter