Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2013-02-10, 16:11
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Lördagsmiddag!

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Detta mina vänner hade jag till middag igår.
Våldsamt smaskigt! Min granne Annica hämtar en portionsform idag för att testa. Mina Gigantes gick hem där och även lammgrytan till en som aldrig ätit lamm tidigare...

Grekisk köttpaj special

500 gr lammfärs eller 50/50 nötfärs eller fintärnad kanin
2 stora lökar
½ palsternacka grovriven
1 liten bit rotselleri grovriven
3 msk tomatpuré (Lidl, IN.KA, Marinopoulos)
1-2 paprikor (helst grön)
2 burkar skalade hela tomater (Lidl, IN.KA)
2 tomater
3 ägg
3 dl mjölk
5-7 plattor med smördeg (Lidl, IN.KA, Marinopoulos). Det ska egentligen vara filodeg!
250 gr feta smulad (den från plåtburken i saltlake är godast till matlagning)
Olivolja efter behag (överdriv nu inte dina behag)
Mejram, timjan, salt, svartpeppar
Ska du nu vara omständlig eller behöver dryga ut så ta en halv tärnad Zucchini och häll i.

Gör så här:

Gör i ordning en ugnsform och smörj den väl med lite av oljan. Tryck ut smördegen i formen. Skala och hacka löken fint. Stek färsen eller tärningarna tillsammans med löken i en stekpanna i lite olivolja. Krydda med mejram och timjan till smaken är bra (du måste ha ätit grekmat tidigare). Tillsätt tomaterna, tomatpurén, palsternackan och rotsellerin och låt det koka ihop i 15-20 minuter och rör om. Smaka av! Vispa ägg och mjölk till en äggstanning, salta och peppra lite lätt. Fyll på med paprikorna och koka 5 minuter till. Avsluta med att hälla i den smulade fetaosten. Häll över röran i den klädda formen och toppa med äggstanningen över det hela. Skär några centimeter breda strimlor av degen och garnera med. Avsluta med de skivade tomaterna.
Ställ in det i ugnen i 175 graders värme i ungefär 45 min till en timma.
Serveras med en sallad och en klick yoghurt.

Alla mina recept är egenhändigt framtagna och provlagade. I brist på fantasi, plus vad som fanns i kylskåpet för tillfället.
©Ulf Wiman (Wiman’s kök)

Smaklig spis till er som orkar testa
//Ulf

Detta har antecknats och skall provas, kanske nästa lördag. Verkar riktigt gott. Det är kul att laga mat efter eget huvud. Tack