Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2008-07-13, 20:25
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Vad är det som väsnas?

Läste i mina gamla tidningar om ett "litet" fenomen.

Alla som varit runt ikring Medelhavet kan inte ha missat dessa. Min katt Nisse var fena på att fånga dem och ha de i mynnen ända tills han lessnade och spottade ut den.
Vad pratar jag då om?
Jo, Cikadan(Cicadidae)!
Många har nog irriterats av dessa kryp då man ska krypa ner och sova. Leta om ni ka, för ni lär nog inte hitta några. Katten är tillräckligt snabb och har bra mörkerseende. De är inte större än 1,5-2,5cm och väl komoflerade, men låter enormt. Ni kanske har märkt att ljudet ofta flyttar från buske till buske.
Det är hannarna som "spelar" för honorna att de finns. Den som spelar högs vinner.
Hannen är utrustad med ett ljudverktyg, med vilket den åstadkommer en mera intensiv än melodisk musik. Nämnda organ är beläget på buksidan av bröstets bakersta och bakkroppens främsta del och består av ett par håligheter, a vilka varje är täckt av ett stort, läderartad fjäll och innehåller en mycket komplicerad apparat av tre i ramar utspända hinnor. Dessa håligheter tjänar som resonansapparat till att förstärka ljudet, vilket sannolikt frambringas genom med muskelsammandragningar åstadkommen vibration av de nämnda hinnorna. Dessa ljud kan gå upp till 900 Hz och 120 decibel.
Det motsvarar ca 10W in till en högtalare med stråkmusik. Det är mycket det plus att frekvensen är väldigt hög. Det gör Chikadan till den mest högljudda insekten som finns.
Liknelser med en liten diskantförstärkare är inte helt fel!
Ändå saknar jag ljudet från dem.
Avdelningen för värdelöst vetande.


Uffe
Svara med citat